Z Rzeszowa do Warszawy poniżej trzech godzin? Postępują prace na S19! (ZDJĘCIA)
RZESZÓW, REGION / PODKARPACIE. Na Podkarpaciu trwa dynamiczny rozwój sieci nowych dróg. W realizacji są ponad 54 kilometry drogi ekspresowej S19, a kolejne 85 kilometrów jest w przygotowaniu. Postępują prace na odcinkach, które już w 2022 roku mają zapewnić połączenie Rzeszowa z Warszawą w czasie poniżej trzech godzin.
Foto: GDDKiA
Z Rzeszowa do Warszawy poniżej trzech godzin
W 2022 roku Rzeszów zyska połączenie drogą ekspresową S19 nie tylko z Lublinem, ale również z Warszawą za sprawą S17. Tym samym stolica Podkarpacia będzie mieć nowe, komfortowe i bezpieczne połączenie drogowe ze stolicą Polski. Trasę o długości ok. 300 km łączącą przedmieścia Rzeszowa i Warszawy, pokonamy samochodem osobowym w czasie poniżej trzech godzin. Połączenie przez Lublin zastąpi dotychczasowy szlak prowadzący przez Radom, Opatów i Kolbuszową, czyli DK9.
Na Podkarpaciu prace w terenie prowadzone są na pięciu odcinkach realizacyjnych, o różnym zaawansowaniu wynikającym z terminu otrzymania zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (ZRID): – Lasy Janowskie – Zdziary, długość ok. 9,3 km, wartość umowy na realizację ok. 236,3 mln zł, – Zdziary – Rudnik nad Sanem, długość ok. 9 km, wartość umowy na realizację ok. 286,9 mln zł, – Rudnik nad Sanem – Nisko Południe, długość ok. 6 km, wartość umowy na realizację ok. 196,3 mln zł, – Nisko Południe – Podgórze, długość ok. 11,5 km, wartość umowy na realizację ok. 272,5 mln zł, – Podgórze – Kamień, długość ok. 10,5 km, wartość umowy na realizację ok. 333,5 mln zł.
Na ostatni ok. 8 km odcinek na trasie Lublin-Rzeszów, tj. odc. Kamień – Sokołów Małopolski Północ (wartość umowy na realizację ok. 286,4 mln zł.), trwa jeszcze postępowanie związane z wydaniem przez Wojewodę Podkarpackiego decyzji ZRID.
Foto: GDDKiA
S19 Rzeszów-Barwinek
W przygotowaniu jest ponad 85-kilometrowy odcinek przyszłej S19 od węzła Rzeszów Południe do granicy państwa w Barwinku. Przetarg na realizację w systemie “Projektuj i buduj” pierwszego odcinka, węzeł Rzeszów Południe – węzeł Babica jest w toku (po wyborze najkorzystniejszej oferty). Jeszcze w tym roku planujemy podpisać umowę z wykonawcą. Na pozostałych czterech odcinkach wykonawcy pracują nad rozwiązaniami projektowymi, przygotowując koncepcje programowe. Dużym wyzwaniem jest przeprowadzanie badań geologicznych w tak różnorodnym i skomplikowanym pod względem geologicznym terenie.
W tym roku GDDKiA planuje także odebrać koncepcje programowe (KP) opracowane dla odcinków Iskrzynia – Miejsce Piastowe i Miejsce Piastowe – Dukla, a następnie ogłosić przetargi na realizację tych odcinków, które wspólnie stanowić będą swoistą obwodnicę Miejsca Piastowego.
S19 Rzeszów Południe – Barwinek (długość 85,2 km):
1. Rzeszów Południe – Babica, długość – 10,3 km, obecny etap: przetarg, po wyborze najkorzystniejszej oferty,
2. Babica – Domaradz, długość – 23,5 km, obecny etap: opracowanie KP,
3. Domaradz – Miejsce Piastowe długość – 22,7 km, obecny etap: opracowanie KP (odcinek podzielony na: Domaradz-Iskrzynia i Iskrzynia-Miejsce Piastowe),
4. Miejsce Piastowe – Dukla, długość – 10,4 km, obecny etap: opracowanie KP,
5. Dukla – Barwinek, długość 18,3 km Obecny etap: opracowanie KP.
Droga ekspresowa S19 w województwie podkarpackim będzie miała docelowo długość ok. 169 km. Stan realizacji S19 przedstawia się następująco:
- 30,2 km – oddane do ruchu (od węzła Sokołów Małopolski do węzła Rzeszów Południe),
- 54,2 km – w realizacji (projektuj i buduj),
- 85,2 km – w przygotowaniu (realizacja Koncepcji Programowej) Obwodnice w budowie i przygotowaniu.
W styczniu tego roku udostępniono kierowcom obwodnicę Sanoka (DK28) o długości 7 km, dzięki której z centrum miasta wyprowadzony został ciężki ruch tranzytowy, a co za tym poprawiła się płynność ruchu w mieście. Szybciej też możemy dojechać w Bieszczady. Intensywne prace trwają na budowie obwodnicy Stalowej Woli i Niska. Na ponad 15-kilometrowej trasie w ciągu drogi krajowej nr 77 wykonawca, konsorcjum firm Mostostal Warszawa S.A. i Acciona Construccion S.A., prowadzi prace na całym odcinku i we wszystkich branżach. Zaawansowanie prac przekracza już 60 %. Koszt robót to ponad 199 mln zł, a ich zakończenie planowane jest na I kwartał 2021 r.
Prawie 40% sięga z kolei zaawansowanie prac na rozbudowywanym odcinku drogi krajowej nr 94 Łańcut – Głuchów o długości 5,8 km (tzw. obwodnica Łańcuta), gdzie wykonawca m.in. układa warstwy bitumiczne. Zakończenie inwestycji o wartości ponad 115 mln zł zaplanowano na wrzesień 2021 r.
W przygotowaniu jest też osiem obwodnic ujętych w Programie budowy 100 obwodnic: obwodnica Brzostka i Kołaczyc w ciągu DK73, obwodnica Jasła w ciągu DK73, obwodnica Miejsca Piastowego w ciągu DK28, obwodnica Pilzna w ciągu DK73, obwodnica Sanoka w ciągu DK84 (II etap) a także obwodnica Przemyśla w ciągu DK28/77, obwodnica Kolbuszowej w ciągu DK9 i obwodnica Nowej Dęby w ciągu DK9, dla których zatwierdzone zostały już Programy Inwestycji, co oznacza zielone światło dla rozpoczęcia prac nad studium korytarzowym.
Nie tylko duże inwestycje
Inwestycja w rozwój sieci drogowej to nie tylko te duże zadania, ale też realizacja mniejszych, ale nie mniej ważnych, takich jak: budowa chodników, przebudowa skrzyżowań, remonty mostów czy istniejących odcinków dróg.
Od połowy 2019 roku wyremontowano prawie 45 km dróg krajowych, w tym m.in. odcinek DK19 Domostawa – Zdziary, Kamień – Górno, DK28 Siepietnica – Trzcinica, DK84 Sanok – Zagórz czy DK28 Przemyśl – Medyka. Poprawiono też bezpieczeństwo, budując chodniki lub ciągi pieszo-rowerowe, jak na DK9 w Tarnowskiej Woli, Jadachach i Komorowie, DK77 na odcinku Orły – Żurawica czy DK94 w Korczowej, montując dodatkowe oznakowanie i oświetlenie przejść dla pieszych, jak choćby na DK19 w m. Kamień czy budując ronda jak na DK77 w m. Kopki.
Trwa realizacja wielu zadań mostowych, poprzez poprawę ich stanu technicznego lub budowanie nowych obiektów. Zakończono remont mostu nad rz. Dęba w m. Nowa Dęba (DK9) oraz naprawiono uszkodzone pasy dolne i węzły dźwigarów kratownicowych mostu przez rzekę Wisła w Nagnajowie (DK9).
Aktualnie trwają i w tym roku zakończą się następujące inwestycje: rozbudowa DK19 wraz z budową mostu przez potok Rosielna w Jasienicy Rosielnej, budowa mostu przez potok Kobyle w m. Domaradz (DK19), budowa mostu przez potok w m. Sieniawa (DK28), remont mostu przez rzekę Mleczka w m. Przeworsk (DK94), remont wiaduktu nad linią kolejową i drogą gminną w m. Zarzecze (DK19), budowa wiaduktu nad linią kolejową Dębica – Mielec – Tarnobrzeg i drogą powiatową nr 1113R Stale – Chmielów – Dąbrowica (DK19), o łącznej wartości ponad 50 mln zł.
Jeszcze w tym roku w planach jest rozpoczęcie rozbudowy DK84 wraz z przebudową mostu przez rzekę Olszanka w m. Stefkowa, rozbudowa DK94 wraz z przebudową mostu przez rzekę Stara Wisznia w Duńkowicach, rozbudowa DK28 wraz z budową mostu przez potok Pielnica w Zarszynie, remont mostu przez rz. Dęba w m. Nowa Dęba (DK9), remont mostu przez rz. Gogołówka w m. Klecie (DK73) oraz przetarg na remont mostu przez rz. San w m. Radymno (DK94).
Źródło: GDDKiA
lub zaloguj się aby dodać komentarz
Zaloguj się aby dodać komentarz