REKLAMA

Rzeszów bliżej budowy monoraila? Jest projekt ustawy (WIDEO)

RZESZÓW / PODKARPACIE. W poniedziałek (25 maja br.) przed południem odbyło się spotkanie prezydenta Rzeszowa Tadeusza Ferenca z wiceministrem sprawiedliwości Marcinem Warchołem, z sędzią Bartoszem Jakubowskim z Biura Legislacyjnego Ministerstwa Sprawiedliwości, a także z profesorem Włodzimierzem Choromańskim z Politechniki Warszawskiej. Dotyczyło ono pomysłu budowy w Rzeszowie kolejki nadziemnej, zwanej monorailem. Wiceminister Warchoł przedstawił projekt ustawy dla monoraila.

 Przechwytywanie_123

Foto: Marcin Warchoł / Facebook

Koncepcja stworzenia w Rzeszowie kolejki nadziemnej jest tematem znanym już chyba każdemu mieszkańcowi miasta, pierwsze opracowanie powstało już w 2009 roku. Temat powrócił po tym, jak 19 maja Tadeusz Ferenc, prezydent Rzeszowa oraz jego zastępca Marek Ustrobiński, podpisali list intencyjny z firmą Sunningwell Polska w sprawie budowy kolejki.

Sunningwell Polska, dzięki posiadanemu doświadczeniu i wiedzy w zakresie koncepcji elektrycznej, jednotorowej kolejki szynowej, jest zainteresowane wdrożeniem technologii Monorail na obszarze Rzeszowa. Nawiązała już współpracę z firmami: BYD Company Limited z siedzibą w Chinach, która jest w stanie zapewnić dostęp do najnowszych technologii oraz z China Communications Construction Company z Chin, która posiada doświadczenie w budowie Monorail. Miasto z kolei, udostępni Sunningwell niezbędną dokumentację, którą zgromadziło na temat budowy kolejki i wyda zgodę, by przedstawiciele firmy przeprowadzili wizję lokalną. Współpraca między Rzeszowem a Sunningwell na mocy podpisanego listu ma trwać 12 miesięcy, podczas których mają się odbywać cykliczne spotkania z profesjonalnymi doradcami obu stron – poinformował Urząd Miasta Rzeszowa

W poniedziałek (25 maja br.) w rzeszowskim ratuszu odbyło się spotkanie z wiceministrem sprawiedliwości Marcinem Warchołem, z sędzią Bartoszem Jakubowskim, zastępcą dyrektora Departamentu Legislacyjnego Ministerstwa Sprawiedliwości oraz z profesorem Włodzimierzem Choromańskim z Politechniki Warszawskiej. Wzięły w nim udział władze miasta Rzeszowa z prezydentem Tadeuszem Ferencem na czele.

Marcin Warchoł – poseł Solidarnej Polski z Rzeszowa, zapowiedział podczas spotkania przygotowanie niezbędnych aktów prawnych do tego, by kolejka mogła funkcjonować w polskim otoczeniu prawnym jako jeden ze środków komunikacji publicznej. Stwierdził przy tym, że prawo powinno podążać za postępem.

Po raz pierwszy w historii naszego kraju prezentujemy projekt ustawy nie w resorcie, ale w mieście – w Rzeszowie. Jako jeden z pierwszych projektów w Europie właśnie w Rzeszowie proponujemy przygotowanie przepisów dla monoraila – powiedział na poniedziałkowym spotkaniu wiceminister sprawiedliwości.

W trakcie konferencji wiceprezydent Rzeszowa Marek Ustrobiński przedstawił proponowaną trasę rzeszowskiej kolejki nadziemnej. Linia ma się rozpocząć na placu Dworcowym (dworce PKP i PKS) i prowadzić wzdłuż Wisłoka: przez most Lwowski, most Narutowicza do Uniwersytetu Rzeszowskiego, dalej ma przebiegać: okolicami Filharmonii Podkarpackiej, okolicami hali Podpromie, obok Stadionu Miejskiego, przez zaporę, aż do budynów Politechniki Rzeszowskiej przy ulicy Powstańców Warszawy. Dłuższa wersja przewiduje dodatkowo trasę ulicami: Batalionów Chłopskich, Witosa, Krakowską do placu Dworcowego.

Wiceprezydent Rzeszowa Marek Ustrobiński potwierdził, że nadal trwa optymalizacja opisanej trasy. Obecni na spotkaniu przedstawiciele ratusza podkreślali zalety kolejki, która ma być tańsza i bardziej pojemna od tramwajów, a przy tym jest bezkolizyjna i niemal bezgłośna.

 Przechwytywanie_122

Foto: Marcin Warchoł / Facebook

 

Tekst: Kacper Ciuba

25-05-2020

Udostępnij ten artykuł znajomym:

Udostępnij

Napisz komentarz przez Facebook


lub zaloguj się aby dodać komentarz


Pokaż więcej komentarzy (0)