RZESZÓW / PODKARPACIE. W poniedziałek (25 maja br.) przed południem odbyło się spotkanie prezydenta Rzeszowa Tadeusza Ferenca z wiceministrem sprawiedliwości Marcinem Warchołem, z sędzią Bartoszem Jakubowskim z Biura Legislacyjnego Ministerstwa Sprawiedliwości, a także z profesorem Włodzimierzem Chromańskim z Politechniki Warszawskiej. Dotyczyło ono pomysłu budowy w Rzeszowie kolejki nadziemnej, zwanej monorailem. Wiceminister Warchoł przedstawił projekt ustawy dla monoraila.
Foto: Marcin Warchoł / Facebook
Koncepcja stworzenia w Rzeszowie kolejki nadziemnej jest tematem znanym już chyba każdemu mieszkańcowi miasta, pierwsze opracowanie powstało już w 2009 roku. Temat powrócił po tym, jak 19 maja Tadeusz Ferenc, prezydent Rzeszowa oraz jego zastępca Marek Ustrobiński, podpisali list intencyjny z firmą Sunningwell Polska w sprawie budowy kolejki.
– Sunningwell Polska, dzięki posiadanemu doświadczeniu i wiedzy w zakresie koncepcji elektrycznej, jednotorowej kolejki szynowej, jest zainteresowane wdrożeniem technologii Monorail na obszarze Rzeszowa. Nawiązała już współpracę z firmami: BYD Company Limited z siedzibą w Chinach, która jest w stanie zapewnić dostęp do najnowszych technologii oraz z China Communications Construction Company z Chin, która posiada doświadczenie w budowie Monorail. Miasto z kolei, udostępni Sunningwell niezbędną dokumentację, którą zgromadziło na temat budowy kolejki i wyda zgodę, by przedstawiciele firmy przeprowadzili wizję lokalną. Współpraca między Rzeszowem a Sunningwell na mocy podpisanego listu ma trwać 12 miesięcy, podczas których mają się odbywać cykliczne spotkania z profesjonalnymi doradcami obu stron – poinformował Urząd Miasta Rzeszowa
…
W poniedziałek (25 maja br.) w rzeszowskim ratuszu odbyło się spotkanie z wiceministrem sprawiedliwości Marcinem Warchołem, z sędzią Bartoszem Jakubowskim, zastępcą dyrektora Departamentu Legislacyjnego Ministerstwa Sprawiedliwości oraz z profesorem Włodzimierzem Chromańskim z Politechniki Warszawskiej. Wzięły w nim udział władze miasta Rzeszowa z prezydentem Tadeuszem Ferencem na czele.
Marcin Warchoł – poseł Solidarnej Polski z Rzeszowa, zapowiedział podczas spotkania przygotowanie niezbędnych aktów prawnych do tego, by kolejka mogła funkcjonować w polskim otoczeniu prawnym jako jeden ze środków komunikacji publicznej. Stwierdził przy tym, że prawo powinno podążać za postępem.
– Po raz pierwszy w historii naszego kraju prezentujemy projekt ustawy nie w resorcie, ale w mieście – w Rzeszowie. Jako jeden z pierwszych projektów w Europie właśnie w Rzeszowie proponujemy przygotowanie przepisów dla monoraila – powiedział na poniedziałkowym spotkaniu wiceminister sprawiedliwości.
W trakcie konferencji wiceprezydent Rzeszowa Marek Ustrobiński przedstawił proponowaną trasę rzeszowskiej kolejki nadziemnej. Linia ma się rozpocząć na placu Dworcowym (dworce PKP i PKS) i prowadzić wzdłuż Wisłoka: przez most Lwowski, most Narutowicza do Uniwersytetu Rzeszowskiego, dalej ma przebiegać: okolicami Filharmonii Podkarpackiej, okolicami hali Podpromie, obok Stadionu Miejskiego, przez zaporę, aż do budynów Politechniki Rzeszowskiej przy ulicy Powstańców Warszawy. Dłuższa wersja przewiduje dodatkowo trasę ulicami: Batalionów Chłopskich, Witosa, Krakowską do placu Dworcowego.
Wiceprezydent Rzeszowa Marek Ustrobiński potwierdził, że nadal trwa optymalizacja opisanej trasy. Obecni na spotkaniu przedstawiciele ratusza podkreślali zalety kolejki, która ma być tańsza i bardziej pojemna od tramwajów, a przy tym jest bezkolizyjna i niemal bezgłośna.
otrzymasz punkty, które będziesz mógł wymienić na nagrody,
czytelnicy będa mogli oceniać Twoją wypowiedź (łapki),
lub dodaj zwykły komentarz, który zostanie wyświetlany na końcu strony, bez możliwosci głosowania oraz pisania odpowiedzi.
Dodając komentarz akceptujesz postanowienia regulaminu.
Dodaj komentarz
Zaloguj się a:
Dodając komentarz akceptujesz postanowienia regulaminu.