Działalność e-commerce wiąże się z różnymi wyzwaniami stawianymi przed sprzedawcami. Wysokie wymagania konsumentów, duża konkurencja i trudności z prawidłową logistyką to tylko jedne z nich. W jaki sposób można zwiększyć swoje szanse na pozyskanie klientów i zwiększenie sprzedaży?
Profil polskich internautów – kim są kupujący?
Na samym początku sprzedawca powinien określić swoją grupę docelową. W ten sposób łatwiej będzie dopasować konkretną ofertę produktów lub zaplanować działania marketingowe. Zanim więc pierwsza paczka z towarem zostanie wysłana, warto zapoznać się z kilkoma faktami na temat polskich internautów:
W 2022 roku 77% z nich zadeklarowało, że korzysta z zakupów online.
75% internautów kupuje w polskich sklepach internetowych, a zaledwie 32% decyduje się również na zagraniczne.
Nieznacznie częściej kupują kobiety (52% klientów).
Konsumenci pochodzą z miejscowości o różnych wielkościach, jednak najwięcej jest z dużych miast powyżej 200 tys. mieszkańców.
40% klientów to osoby z wyższym wykształceniem.
Przy wyborze sklepu internetowego zwracają przede wszystkim uwagę na atrakcyjne ceny produktów, niskie koszty dostawy i pozytywne doświadczenia z poprzednich zakupów.
Z kolei czynniki, które skłoniłyby konsumentów do jeszcze częstszego kupowania w sieci, to z pewnością niższe ceny produktów w porównaniu do tych w sklepach stacjonarnych. Równie istotne są także niższe koszty dostawy. Internauci zwracają także uwagę na kody rabatowe.
Darmowa dostawa, szybka wysyłka – co jeszcze jest istotne?
Mimo że branża e-commerce w ostatnich latach zyskiwała na popularności, to internetowi konsumenci wciąż wskazują największe problemy, jakie napotykają w różnych sklepach internetowych. Zdecydowanie zniechęca ich długi czas oczekiwania na otrzymanie paczki oraz wysokie koszty. Niemile widziane są również natrętne reklamy.
Sprzedawca w swoim sklepie internetowym powinien więc zadbać nie tylko o atrakcyjną ofertę, ale także szybki czas doręczania (najlepiej na następny lub 2 dzień roboczy) oraz jej stosunkowo niski koszt. Internauci cenią sobie również opcję darmowej dostawy przy zamówieniach za wyższe kwoty.
Warto również zadbać o wiarygodność strony internetowej, ponieważ i na to klienci zwracają uwagę. Należy więc udostępnić klarowny regulamin dotyczący zwrotów i reklamacji i zadbać o pozytywne opinie o sklepie.
Na co internauci wydają pieniądze?
Niektóre kategorie zakupowe cieszą się większą popularnością w internecie, co oznacza, że konsumenci przeznaczają na nie znaczną część swoich wydatków. Zalicza się do tego odzież (w tym również akcesoria), artykuły spożywcze oraz obuwie. Internauci wydają na takie produkty średnio 170-213 zł miesięcznie.
Zwiększenie sprzedaży internetowej to cel wielu sprzedawców. Aby tego dokonać, warto dokładnie poznać profil swoich klientów i dopasować ofertę sklepu do ich potrzeb. Główną z nich są niskie koszty dostawy oraz krótki okres oczekiwania na paczkę.