REKLAMA

Podpisano umowę na budowę S19 Rzeszów Południe–Babica!

RZESZÓW, REGION / PODKARPACIE. W piątek drogowcy rozpoczęli prace na ostatnim odcinku, powstającej na północ od Rzeszowa, drogi S19. Chodzi o ośmiokilometrowy fragment z Sokołowa Małopolskiego do Kamienia. W fazę realizacji weszła też południowa część szlaku. Podpisano umowę na budowę odcinka Rzeszów Południe–Babica. W obu wydarzeniach uczestniczyła minister Funduszy i Polityki Regionalnej Małgorzata Jarosińska-Jedynak oraz minister Infrastruktury Andrzej Adamczyk.

3_26

Foto: GDDKiA w Rzeszowie

Symbolicznym wbiciem łopaty rozpoczęto w piątek budowę ostatniego odcinka drogi ekspresowej S19 na północ od Rzeszowa, od węzła Kamień do węzła Sokołów Małopolski Północ (długość około 8 kilometrów). Tym samym cały fragment S19 od granicy z województwem lubelskim do Sokołowa Małopolskiego o długości 54 kilometrów jest w budowie.

Małgorzata Jarosińska-Jedynak podkreślała w Rzeszowie, że Via Carpatia może stać się bodźcem do nowego startu gospodarki po pandemii koronawirusa.

– Bardzo często się mówi, że sieć transportowa to taki krwioobieg, dlatego Via Carpatię możemy nazwać aortą wschodniej części Polski, która będzie dostarczać nam tlen do rozwoju, aby jak najszybciej restartować się po kryzysie – powiedziała minister.

Odcinki są częścią kluczowego dla Podkarpacia, Polski i Europy, szlaku „Via Carpatia”. Droga, której realizacja jeszcze pięć lat temu stała pod znakiem zapytania, umożliwi bezpośrednie połączenie Rzeszowa z przejściami granicznymi w Barwinku i Kuźnicy Białostockiej, otwierając Polskę na Północ i Południe.

Minister Adamczyk zwrócił uwagę, że podpisana umowa, umożliwi pracę przy budowie drogi na południe od Rzeszowa.

– Droga ekspresowa S19 to kluczowy projekt komunikacyjny Polski wschodniej. Podpisana dziś umowa to pierwszy odcinek szlaku na południe od Rzeszowa – mówił minister Adamczyk.

Odcinek będzie miał długość 10,3 kilometra – od węzła Rzeszów Południe do węzła Babica.

  • Wykonawca: konsorcjum Mostostal Warszawa i Acciona Construcción, kwota: 2 230 165 684,48 złotych, termin: 70 miesięcy.
  • Zakres robót obejmuje realizację pierwszego w regionie tunelu o długości 2 kilometrów.

– Via Carpatia kojarzy mi się z rozwojem. Po pierwsze, chodzi o rozwój komunikacyjny, po drugie rozwój gospodarczy oraz szczególnie ważny w przypadku Podkarpacia – rozwój turystyczny – mówił w Rzeszowie Rafał Weber.

W ramach projektowanego odcinka przewiduje się wykonanie obiektów inżynierskich, w tym tunelu o długości około 2 kilometrów, sześciu estakad, dwóch wiaduktów nad S19, bezkolizyjnego przejazdu w ciągu DK19, trzech przejść dla zwierząt i jednego przejazdu pod S19.

Zgodnie z umową wykonany zostanie także dwupoziomowy węzeł Babica typu „trąbka” oraz pierwsze na Podkarpaciu Centrum Zarządzania Tunelem. W ramach zadania wybudowane zostaną dwie pary MOP (MOP II Lutoryż, MOP I Lutoryż) oraz dwa lądowiska dla śmigłowców Lotniczego Pogotowia Ratunkowego (na MOP II Lutoryż i przy Centrum Zarządzania Tunelem). Droga będzie posiadać przekrój poprzeczny dwujezdniowy, po dwa pasy ruchu w każdym kierunku.

Sokołów Małopolski – Kamień

Inwestycja realizowana jest w systemie „Projektuj i buduj”. Wykonawca (Budimex S.A.) zaprojektował już ten odcinek drogi ekspresowej S19, uzyskał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID), a teraz rozpocznie prace budowlane. Do zadań wykonawcy należeć będzie także opracowanie dokumentacji powykonawczej oraz uzyskanie decyzji o pozwoleniu na użytkowanie. Wartość kontraktu to 286 403 716,49 złotych brutto. Zakończenie budowy planowane jest w kwietniu 2022 roku.

mapa_S19_Kamień-Sokołów_Młp._Płn.-rozpoczęcie_budowy

Foto: GDDKiA

Inwestycja swym zakresem obejmuje budowę m.in.:

– dwujezdniowej drogi ekspresowej o długości ok. 8 kilometrów,

– węzłów drogowych Kamień (węzeł typu WB o kształcie pół karo i pół koniczyny) i Sokołów Małopolski Północ (węzeł typu WB o kształcie pół koniczyny),

– Miejsc Obsługi Podróżnych MOP I Górno Wschód i MOP I Górno Zachód,

– Obwodu Utrzymania Drogowego (OD) wraz z Centrum Zarządzania Ruchem (CZR) na terenie węzła Sokołów Małopolski Północ,

– 10 obiektów inżynierskich (6 obiektów nad drogą  ekspresową – wiadukty w ciągu dróg krzyżujących się z drogą ekspresową, 1 przejście górne dla średnich zwierząt, 1 przejście dolne dla średnich zwierząt, 2 przepusty do celów ekologicznych),

– dodatkowych jezdni dla obsługi ruchu lokalnego,

– infrastruktury służącej ochronie środowiska (przejścia dla zwierząt, przepusty, ekrany akustyczne, ekrany chroniące nietoperze siatki wygradzające, urządzenia podczyszczające wody opadowe).

Źródło: UMWP, GDDKiA

11-07-2020

Udostępnij ten artykuł znajomym:

Udostępnij

Napisz komentarz przez Facebook


lub zaloguj się aby dodać komentarz


Pokaż więcej komentarzy (0)