RZESZÓW, REGION / PODKARPACIE. W poniedziałek (2 marca br.) wojewoda podkarpacki Ewa Leniart podpisała przedostatnią (piątą z sześciu na Podkarpaciu) decyzję o zezwoleniu na budowę odcinka drogi ekspresowej S19 Podgórze – Kamień. Koszt budowy drogi to około 334 miliony złotych.
Foto: GDDKiA
W realizacji znajduje się już pięć z sześciu odcinków S19 od Sokołowa Małopolskiego do granicy z województwem lubelskim. Świeżo zatwierdzona inwestycja obejmuje łącznie około 10,5 kilometra dwujezdniowej, dwupasmowej drogi z pasami awaryjnymi.
Początek odcinka S19 znajduje się przed węzłem Podgórze, który przecina trasę drogi ekspresowej z drogą wojewódzką numer 861. Następnie trasa omija kompleks leśny i na granicy trzech powiatów, to jest niżańskiego, leżajskiego i rzeszowskiego, przecina drogę powiatową numer 1084R w sąsiedztwie miejscowości Wólka Łętowska. W tym miejscu powstanie węzeł Nowy Kamień. Następnie, biegnąc w kierunku zachodnim, przecina istniejąca drogę numer 19 i tworzy węzeł Kamień, przed którym kończy się przedmiotowy odcinek.
Zakres robót obejmuje wykonanie dwujezdniowej drogi ekspresowej z pasami awaryjnymi i rezerwą miejsca na zewnątrz pod trzeci pas ruchu, z drogami poprzecznymi i drogami dojazdowymi umożliwiającymi połączenie z istniejącą siecią dróg. Wykonane zostaną urządzenia Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego i urządzenia ochrony środowiska, czyli ekrany akustyczne, urządzenia podczyszczania wód opadowych oraz przejścia dla zwierząt.
W ramach budowy powstanie pięć mostów, osiem wiaduktów (w tym pełniące również funkcję przejścia dla zwierząt dużych i średnich dołem), przejście dla zwierząt górą, pięć przepustów o funkcji ekologicznej oraz dwa węzły (Podgórze typu karo z jednym centralnym rondem, Nowy Kamień typu karo z dwoma rondami).
…
W realizacji, w trybie „Projektuj i buduj”, jest blisko 130-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S19 pomiędzy Lublinem i Sokołowem Małopolskim stanowiący fragment przyszłej Via Carpatia. Budowę podzielono na 12 odcinków, po sześć w województwie lubelskim i podkarpackim. Umowę na realizację trzech pierwszych odcinków podpisano 30 października 2017 roku, a na ostatni 21 grudnia 2018 roku dla sześciu odcinków w województwie lubelskim wydano już decyzje o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID).
Na terenie województwa podkarpackiego w procedowaniu są jeszcze dwa wnioski o wydanie takich decyzji. Z pierwszych odcinków kierowcy powinni skorzystać w połowie 2021 roku, a z całej trasy pomiędzy Lublinem i Sokołowem Małopolskim w połowie 2022 roku. Tym samym Rzeszów poprzez Lublin połączy się drogą ekspresową z Warszawą.
W Polsce szlak Via Carpatia będzie miał długość ponad 700 kilometrów i przebiegał będzie przez województwa podlaskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie. Połączy, wzdłuż wschodniej granicy naszego kraju, państwa bałtyckie z południem Europy, tworząc nowy korytarz transportowy.
otrzymasz punkty, które będziesz mógł wymienić na nagrody,
czytelnicy będa mogli oceniać Twoją wypowiedź (łapki),
lub dodaj zwykły komentarz, który zostanie wyświetlany na końcu strony, bez możliwosci głosowania oraz pisania odpowiedzi.
Dodając komentarz akceptujesz postanowienia regulaminu.
Dodaj komentarz
Zaloguj się a:
Dodając komentarz akceptujesz postanowienia regulaminu.