RZESZÓW , REGION / PODKARPACIE. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. rozpoczęły prace projektowe dla rewitalizacji linii kolejowej Nowy Zagórz – Łupków, w kierunku Słowacji. Jeżdżą nią między innymi pociągi relacji Rzeszów – Medzilaborce (Słowacja). Dokumentacja, która pozwoli precyzyjnie zaplanować roboty, będzie gotowa w 2022 roku.
Foto: PKP-PLK / materiały prasowe
30 grudnia 2019 roku PLK podpisały umowę na opracowanie dokumentacji projektowej wraz z elementami dokumentacji przedprojektowej i pełnieniem nadzoru autorskiego dla projektu “Rewitalizacja linii kolejowej nr 107 Nowy Zagórz – Łupków”. Pracę za ponad 8 mln zł wykona konsorcjum firm z liderem IDOM Inżynieria, Architektura i Doradztwo Sp. z o.o.
Przygotowanie studium wykonalności i dokumentacji pozwoli na rozpoczęcie przebudowy przeszło 50 kilometrowej linii kolejowej, łączącej przez Bieszczady stację Nowy Zagórz ze stacją Łupków, na granicy Polsko – Słowackiej. Obecnie jednotorowa linia jest wykorzystywana do przewozów pasażerskich. Jeżdżą nią m.in. pociągi relacji: Gdynia Główna – Łupków, Zagórz – Komańcza, Rzeszów – Medzilaborce (Słowacja).
Przeprowadzenie rewitalizacji linii planowane jest do 2027 r. Wymiana torów, rozjazdów i urządzeń sterowania ruchem kolejowym pozwoli na zwiększenie poziomu bezpieczeństwa i wpłynie na skrócenie czasu przejazdu. Projekt ma być przygotowany tak, by pociągi pasażerskie mogły jeździć z prędkością 80 km/h, a towarowe 50 km/h. To taka prędkość, na jaka linia o charakterze górskim została zbudowana. Sprawdzone zostaną również możliwości – tam gdzie to będzie możliwe, zwiększenia prędkości.
Dzięki modernizacji peronów na 5 stacjach (min. Nowy Zagórz, Komańcza, Łupków) i 9 przystankach (m.in. Tarnawa Dolna, Wysoczany, Nowy Łupków) z wygodnych podróży będą mogli korzystać pasażerowie o ograniczonych możliwościach poruszania się.
Rewitalizacja obejmie również 128 obiektów inżynieryjnych. Do przebudowy przygotowanych będzie m.in. 26 mostów, 13 wiaduktów oraz 1 tunel kolejowy. Na tym odcinku zlokalizowanych jest również 40 przejazdów kolejowo-drogowych. Skrzyżowania te również mają być zmodernizowane. Dokładny zakres prac budowlanych zostanie sporządzony w i dokumentacji projektowej.
Zadanie pn. „Rewitalizacja linii kolejowej nr 107 Nowy Zagórz – Łupków (dokumentacja projektowa)” wpisane jest w Regionalny Program Operacyjny Województwa Podkarpackiego. Dokumentację wykona konsorcjum firm IDOM Inżynieria, Architektura i Doradztwo Sp. z o.o., IDOM Consulting, Engineering, Architecture S.A.U. oraz HIQE Sp. z o.o. Wykonawca na zrealizowanie zadania ma czas do polowy 2022 roku.
otrzymasz punkty, które będziesz mógł wymienić na nagrody,
czytelnicy będa mogli oceniać Twoją wypowiedź (łapki),
lub dodaj zwykły komentarz, który zostanie wyświetlany na końcu strony, bez możliwosci głosowania oraz pisania odpowiedzi.
Dodając komentarz akceptujesz postanowienia regulaminu.
Dodaj komentarz
Zaloguj się a:
Dodając komentarz akceptujesz postanowienia regulaminu.