REKLAMA

PODKARPACIE. Otwarto nowoczesny, proekologiczny dworzec PKP (ZDJĘCIA)

SĘDZISZÓW MAŁOPOLSKI / PODKARPACIE. W czwartek oddano do użytku nowoczesny, proekologiczny dworzec kolejowy w Sędziszowie Małopolskim.  Łączny koszt tej inwestycji to ponad 5 milionów złotych, z czego w 3,06 miliona złotych pochodzi z funduszy unijnych programu Infrastruktura i Środowisko.

20200702_121955

Foto: PKP S.A. / materiały prasowe

Oddajemy do użytku kolejny dworzec zrealizowany w ramach Programu Inwestycji Dworcowych. To kolejny krok na drodze do celu, którym jest bezpieczna, komfortowa i punktualna polska kolej – mówił minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Otwarty w czwartek dworzec w Sędziszowie Małopolskim to pierwszy z dwóch dworców w województwie podkarpackim, realizowanych w formule Innowacyjnych Dworców Systemowych i jeden z sześciu, które zostaną przebudowane w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023 w tym regionie kraju. Konieczność budowy dworca była podyktowana zmianą lokalizacji peronów po przebudowie infrastruktury stacyjnej, w ramach modernizacji linii kolejowej Kraków – Przemyśl, a także chęcią zapewnienia podróżnym miejsca oczekiwania odznaczającego się wysokim standardem wykonania, komfortem i estetyką. Ważną kwestią są także rozwiązania proekologiczne, dzięki którym dworzec jest energooszczędny.

Parterowy budynek nowego dworca posiada prostą i nowoczesną bryłę składającą się z dwóch części połączonych wiatą, co sprawia że tworzą one spójną funkcjonalno-użytkową całość. Pierwsza z nich to część dworcowa przeznaczona do obsługi podróżnych. Druga to tak zwana część miejska, w której znajduje się lokal przeznaczony na wynajem.

20200702_122121

Foto: PKP S.A. / materiały prasowe

W części dworcowej znajdują się ogrzewana poczekalnia, kasa biletowa z obniżonym okienkiem oraz ogólnodostępne toalety wyposażone w przewijak. Pod wiatą łączącą dwie części dworca umieszczono ławki dla podróżnych oraz 10 stojaków rowerowych wraz stacją naprawy rowerów (podstawowe narzędzia, pompka do kół).

Dworzec dostosowany jest do potrzeb osób z ograniczoną mobilnością, w tym dla osób z niepełnosprawnością. Wprowadzono tu szereg usprawnień dla osób niedowidzących i niewidzących – ścieżki prowadzące w budynku i jego otoczeniu, oznaczenia w alfabecie Braille`a, kontrastowe zestawienie kolorystyki wnętrz dworca, a także tablice dotykowe z planem obiektu.

Dworzec to pierwsze miejsce, z którym stykają się podróżni po opuszczeniu pociągu, jest to swoista wizytówka miasta, dlatego ważne jest, aby było to miejsce funkcjonalne a zarazem cieszące oko. Nowo otwarty dworzec w Sędziszowie Małopolskim jest nowoczesny, energooszczędny, proekologiczny i, co ważne, przystosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Swój udział w modernizacji obiektu mają fundusze unijne, które pomagają odmieniać oblicze polskich dworców – powiedziała minister funduszy i polityki regionalnej Małgorzata Jarosińska-Jedynak.

20200702_121837
Foto: PKP S.A. / materiały prasowe

Dominantą architektoniczną założenia jest wieża o wysokości nieco ponad 4 metrów, na której zamontowano wielkowymiarowy podświetlany nocą zegar. Warto zwrócić również uwagę, na to że znaczna część elewacji nowych kubatur jest przeszklona, co jest spójne z nowoczesnym stylem budynku, a także pozwala na dostęp światła dziennego. Oprócz budowy dworca, na nowo zaaranżowano jego bezpośrednie otoczenie. Po zachodniej stronie zlokalizowano parking składający się z 43 miejsc postojowych, w tym dwóch dla osób z niepełnosprawnościami.

Na dworcu zastosowano również rozwiązania proekologiczne, które w połączeniu z systemem inteligentnego zarządzania budynkiem BMS (Building Management System) sprawią, że dworzec będzie energooszczędny. W budynku wykonano izolację cieplną wraz doborem stolarki okiennej i drzwiowej o niskim stopniu przenikalności cieplnej. W miesiącach zimowych pozwala to na utrzymywanie ciepła, natomiast w letnich przyczynia się do ograniczenia nagrzewania  budynku, co zmniejsza koszty związane z funkcjonowaniem urządzeń służących zachowaniu odpowiedniego komfortu termicznego wewnątrz budynku.

Dodatkowo, do ogrzewania dworca zastosowano powietrzne pompy ciepła, a także wentylację mechaniczną z odzyskiem ciepła. Na tym proekologiczne rozwiązania się nie kończą. Kompleks posiada energooszczędne oświetlenie wraz z czujnikami automatycznie dopasowującymi natężenie światła do pory dnia oraz obecności osób na dworcu. Budynek został wyposażony również w systemy odzysku wody deszczowej. Jest ona wykorzystywana jako woda szara, do spłukiwania dworcowych toalet.

20200702_122024
Foto: PKP S.A. / materiały prasowe

Na dworcu będzie bezpieczniej, gdyż zainstalowano na nim nowoczesne systemy: monitoringu wizyjnego, kontroli dostępu, sygnalizacji włamania i napadu oraz detekcji i sygnalizacji pożaru. Nowy obiekt, zgodnie z obowiązującymi standardami, został również wyposażony w elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów oraz nowoczesny system informacji głosowej.

Otwarcie dworca w Sędziszowie Małopolskim to dla nas istotne wydarzenie, gdyż dworzec w tej miejscowości był realizowany według autorskiej koncepcji PKP S.A. w formule Innowacyjnych Dworców Systemowych. Są to dworce nowoczesne, ale również funkcjonalne, komfortowe, bezpieczne, dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami oraz zaprojektowane z dbałością o środowisko naturalne poprzez zastosowanie energooszczędnych systemów i technologii. W województwie podkarpackim w ramach Programu Inwestycji Dworcowych prace budowlane związane z przebudową dworca są prowadzone w Radymnie, a do 2023 roku zamierzamy zmodernizować dworce Rzeszów Główny, jako element Rzeszowskiego Centrum Komunikacyjnego, Stalowa Wola Rozwadów, Czarna Tarnowska oraz Nisko – mówi Małgorzata Zielińska, członek zarządu PKP S.A.

Dworzec w Sędziszowie Małopolskim to pierwszy budynek dworca udostępniony podróżnym po modernizacji w województwie podkarpackim w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023, a osiemnasty w całej Polsce. Koszt tej inwestycji to ponad 5 milionów złotych. Była ona współfinansowana ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Wykonawcą robót jest firma SAMSON Sp. z o.o. z Niedomic.

Źródło: PKP S.A., MFiPR / materiały prasowe


03-07-2020

Udostępnij ten artykuł znajomym:

Udostępnij

Napisz komentarz przez Facebook


lub zaloguj się aby dodać komentarz


Pokaż więcej komentarzy (0)