REKLAMA

Pod 112 dzwoń tylko wtedy, gdy na prawdę tego potrzebujesz

RZESZÓW. Ponad 500 tys. zgłoszeń odebrali w 2014 r. operatorzy numeru alarmowego 112 w rzeszowskim Centrum Powiadamiania Ratunkowego.

 

policja2Zasięgiem systemu powiadamiania ratunkowego i numeru 112 objęta jest cała Polska, w tym województwo podkarpackie. – Każdy z tego numeru alarmowego może skorzystać, jeśli tylko zajdzie taka potrzeba. Jednak bardzo niepokojące jest to, że prawie 80% telefonów to zgłoszenia fałszywe – powiedziała wojewoda podkarpacki Małgorzata Chomycz-Śmigielska podczas konferencji prasowej.

W ubiegłym roku 2014 roku operatorzy numeru alarmowego 112 w CPR w Rzeszowie odebrali 506 077 zgłoszeń, co dało średnio około 1390 zgłoszeń na dobę. Prawie 400 tys. z nich było fałszywych. Osoby dzwoniące pytają o to gdzie są otwarte całodobowe apteki, o której godzinie ląduje samolot, zgłaszają potrzebę transportu towaru, czy zamówienia taksówki. Wśród zgłoszeń przychodzących na numer alarmowy 112 duży odsetek stanowią tzw. telefony „głuche”, najczęściej na skutek przypadkowego włączenia telefonu. W 2014 r. było ich 16 469.

Wojewoda podkreśliła, że dzięki selekcji fałszywych połączeń straż pożarna, policja, czy pogotowie ratunkowe – do których przekierowywane są zgłoszenia z CPR – otrzymują właściwe wezwanie do akcji ratowniczej. W 2014 r. operatorzy przekazali do służb 92 865 zgłoszeń, co stanowiło 18,3% wszystkich obsłużonych zgłoszeń. W Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Rzeszowie pracuje 45 operatorów numerów alarmowych, którzy na 9 stanowiskach operatorskich pełnią całodobowe dyżury w systemie zmianowym, siedem dni w tygodniu.

W ubiegłym roku przy współpracy z organizacjami opiekującymi się osobami niesłyszącymi z terenu Podkarpacia w rzeszowskim CPR została uruchomiona specjalna bramka SMS. – Aplikacja ma pomóc osobom niepełnosprawnym, przy pomocy krótkich informacji tekstowych, porozumieć się z operatorem numerów alarmowych w sprawie zaistniałego zagrożenia i tym samym uzyskania niezbędnej pomocy. Aktualnie w bazie jest już 50 osób niesłyszących z terenu województwa podkarpackiego  – powiedział podczas spotkania z dziennikarzami Stanisław Rysz, zastępca dyrektora Wydziału Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego PUW.
Połączenie z numerem 112 jest bezpłatne. Numer można wybrać z telefonu stacjonarnego, komórkowego lub z automatu telefonicznego. Dzwoniąc pod numer 112 zostaniemy połączeni z operatorem numeru alarmowego, który przyjmie i przekieruje je do właściwych służb ratunkowych – pogotowia ratunkowego, policji lub straży pożarnej. Numer alarmowy 112 służy wyłącznie do wezwania pomocy.

Źródło: PUW

 

13-02-2015

Udostępnij ten artykuł znajomym:

Udostępnij

Napisz komentarz przez Facebook


lub zaloguj się aby dodać komentarz


Pokaż więcej komentarzy (0)