PKA. Połączenie kolejowe Rzeszów-Jasionka w 2023 roku! (FOTO)

RZESZÓW / PODKARPACIE. W 2023 roku ma zakończyć się budowa Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej, która połączy Rzeszów z lotniskiem w Jasionce. W ramach inwestycji na terenie Rzeszowa powstaną nowe przystanki kolejowe oraz zostanie wybudowana hala technologiczna. PKA, to też m.in. zwiększenie taboru kolejowego i wdrożenie biletu zintegrowanego.
Foto (3): Anna Magda / Biuro Prasowe UMWP
Podkarpacka Kolej Aglomeracyjna prowadzi przewozy pasażerskie od stycznia 2021 roku. Tylko w pierwszym kwartale bieżącego roku, PKA przewiozła w sumie ponad 70 tysięcy pasażerów. Pociągi kursują w relacjach Rzeszów-Dębica-Rzeszów, Rzeszów-Przeworsk-Rzeszów oraz Rzeszów-Strzyżów-Rzeszów.
– Realizowana już inwestycja kolejowa w ramach Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej wpisuje się w Krajowy Program Kolejowy o wartości 76 mld złotych, w ramach którego realizowanych jest ponad 220 zadań inwestycyjnych. Jednym z nich jest właśnie Podkarpacka Kolej Aglomeracyjna inwestycja, która będzie wspierała rozwój aglomeracji rzeszowskiej, poprzez wprowadzanie dobrych usług kolejowych dla pasażerów i przeciwdziałając wykluczeniu komunikacyjnemu, która będzie powodować, że ruch samochodów będzie się zmniejszał, a ruch pociągów zwiększał – powiedział Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu
– Liczba pasażerów korzystających z połączeń Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej będzie się jednak z czasem zwiększać – twierdzi marszałek województwa podkarpackiego Władysław Ortyl, który zwrócił uwagę, że po zakończeniu lockdown-u koleją będą podróżować zarówno uczniowie szkół, jak i pracownicy, ale także turyści przybywający na Podkarpacie.
– Podkarpacka Kolej Aglomeracyjna łączy miasta takie jak: Przeworsk, Kolbuszowa, Dębica i Strzyżów z Rzeszowem. Częstotliwość tego przejazdu będzie gwarancją tego, że w sposób sprawny i terminowy będzie można dojechać do Rzeszowa i powrócić korzystając z kolei. To niezwykle ważne usprawnienie w transporcie naszego regionu, ale także naszego miasta, bo w pewnym okresie PKA będzie spełniać także rolę kolei miejskiej – twierdzi wojewoda podkarpacki Ewa Leniart.
Hala technologiczna na stacji Rzeszów-Staroniwa
W rejonie stacji Rzeszów-Staroniwa powstanie hala technologiczna wraz układem torowym, stacją paliw i myjnią taboru kolejowego. Umowę na jej budowę podpisano w kwietniu.
Obiekt o długości około 140 metrów będzie wyposażony w niezbędne stanowiska do należytego utrzymania stanu technicznego i czystości pojazdów szynowych. Wartość przedsięwzięcia opiewa na kwotę ponad 136 mln złotych, z czego dofinansowanie z Funduszy Europejskich wynosi około 40 mln złotych. Dofinansowanie pochodzi z Centrum Unijnych Projektów Transportowych dla projektów współfinansowanych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Zadanie w systemie zaprojektuj i wybuduj będzie realizowało konsorcjum firm: Inżynieria Rzeszów S.A. oraz Przedsiębiorstwo „AGAT” S.A. Hala zostanie oddana do użytku we wrześniu 2023 roku.
Linia Rzeszów-Jasionka-Rzeszów w 2023 roku
Po zakończeniu prac związanych z elektryfikacją linii 71 pod koniec 2021 roku zostaną uruchomione kolejne pociągi w relacji Rzeszów-Kolbuszowa-Rzeszów. Natomiast w 2023 roku, po wybudowaniu linii kolejowej do lotniska w Jasionce zostaną uruchomione pociągi na linii Rzeszów-Jasionka-Rzeszów. Dzięki temu połączeniu mieszkańcy Rzeszowa uzyskają szybszy dostęp do podrzeszowskiego lotniska.
Bilet zintegrowany
Kolejnym elementem wprowadzanym w ramach Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej jest bilet zintegrowany. Jego celem jest unifikacja transportu różnych operatorów świadczących usługi przewozów pasażerskich w obszarze funkcjonowania PKA.
Pojazdy do obsługi Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej zostały wyposażone w nowoczesną technologię pozwalającą na wdrażanie nowoczesnych form biletu elektronicznego opartego na elektronicznych płatnościach.
Integracja transportu publicznego w ramach budowy PKA zakłada wykorzystanie powszechnie stosowanych kart bankowych, transakcji zbliżeniowych, czy możliwości płacenia smartfonem.
Zakup taboru
Zakupionych zostanie 10 sztuk taboru, w tym 8 sztuk trójczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych, 2 sztuk dwuczłonowych spalinowych zespołów trakcyjnych.
Koszt zakupu 10 pojazdów szynowych, to blisko 196 mln zł. Dofinansowanie z Centrum Unijnych Projektów Transportowych dla projektów współfinansowanych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko wynosi 116,9 mln zł.
Nowe przystanki w kolejowe w Rzeszowie i na Podkarpaciu
Kolejnym elementem PKA jest budowa i modernizacja linii kolejowych oraz infrastruktury przystankowej. Komponent ten obejmuje budowę linii kolejowej do Portu Lotniczego Rzeszów – Jasionka oraz budowę dodatkowych przystanków kolejowych, a także mijanek, obiektów inżynierskich oraz parkingów w systemie park and drive.
Inwestycja w liczbach:
- 5 kilometrów nowej linii kolejowej do Portu Lotniczego Rzeszów Jasionka;
- nowa stacja – Port Lotniczy;
- 13 nowych przystanków:
-3 przystanki – linia 71 – Rzeszów Północny, Głogów Małopolski Osiedle Niwa, Kolbuszowa Górna
– 4 przystanki – linia 91 – Sędziszów Młp. Wschód, Rzeszów Dworzysko, Rzeszów Północny, Rzeszów Wschód,
– 5 przystanków – linia 106 – Rzeszów Galeria, Rzeszów Os. Dąbrowskiego, Boguchwała, Lutoryż, Żarnowa,
– 1 przystanek na nowobudowanej linii kolejowej do Portu Lotniczego;
- 4 mijanki – zwiększą możliwości kursowania pociągów:
– 2 na linii 71 – Widełka, Zaczernie,
– 2 na linii 106 – Lutoryż, Glinin Charzewski;
- 5 dodatkowych peronów: Kolbuszowa, Zaczernie, Glinik Charzewski, Strzyżów n/Wisłokiem;
- 2 przejścia podziemne dla pieszych;
- 7 zmodernizowanych przejazdów kolejowo-drogowych;
- 9 obiektów inżynieryjnych.
Dodatkowo projekt obejmuje wprowadzenie biletu zintegrowanego wspólnie z ZTM Rzeszów oraz Spółką Przewozy Regionalne.
Łączna wartość realizacji tego etapu to kwota ponad 405 mln zł, z czego koszty budowy infrastruktury kolejowej to blisko 369 mln zł. Dofinansowanie z CUPT dla projektów współfinansowanych w ramach POIŚ wynosi 208 mln zł.
W projekcie udział biorą PKP Polskie Linie Kolejowe S.A oraz 16 gmin z terenu województwa podkarpackiego.
Rzeszowskie Centrum Komunikacyjne
Oprócz Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej, na terenie Rzeszowa będzie realizowana jeszcze inna ważna inwestycja kolejowa, jaką jest przebudowa dworca kolejowego oraz budowa Rzeszowskiego Centrum Komunikacyjnego w rejonie placu dworcowego w Rzeszowie.
W tym roku podpisano już umowy na realizację tych projektów. Modernizacja dworca Rzeszów Główny to kolejne przedsięwzięcie PKP SA realizowane w ramach programu inwestycji dworcowych na lata 2016-2023.
Koszt modernizacji dworca wyniesie 22,7 mln zł. Przebudowa będzie współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Termin zakończenia inwestycji planowany jest na I połowę 2023 roku.
Na budowę Rzeszowskiego Centrum Komunikacyjnego składa się przebudowa placu dworcowego i budowa centrum przesiadkowego. Wartość tej części, to 51,2 mln zł.
Przebudowany zostanie plac Dworcowy przy ul. Grottgera oraz pętla autobusowa przy ul. Bardowskiego.
Ponadto przebudowie ulegnie także układ komunikacyjny w rejonie dworca. Na to zadanie złożą się m.in. rozbudowa ul. Grottgera, rozbudowa ul. Asnyka, przebudowa ul. Bardowskiego, budowa ronda na skrzyżowaniu ul. Asnyka z ul. Grottgera, w tym przebudowa chodników i oświetlenia.
Źródło: Biuro Prasowe UMWP, PKP-PLK / materiały prasowe
lub zaloguj się aby dodać komentarz
Zaloguj się aby dodać komentarz