REKLAMA

,,Ostatni rok można nazwać rokiem kolei”. Sukces akcji KochamKolej.pl (FILM, ZDJĘCIA)

,,Ostatni rok można nazwać rokiem kolei”. Sukces akcji KochamKolej.pl (FILM, ZDJĘCIA)

PODKARPACIE. Dwie kampanie społeczne, promujące lokalne połączenia kolejowe i korzystanie z tego środka transportu, podsumowano podczas specjalnej konferencji prasowej w urzędzie marszałkowskim.
Te akcje miały charakter spontaniczny, pokazały efekt obywatelskiego zaangażowania, zostały zainicjowane oddolnie przez samych mieszkańców, którym zależy na tym, aby na ich terenach połączenia kolejowe były możliwe. I za to bardzo wszystkim chcę podziękować. Szczęściu trzeba pomagać, to nasz wspólny sukces – podsumował wspólne działania marszałek Władysław Ortyl.

Pierwsza z kampanii skoncentrowała się na trasie z Jasła do Komańczy. Od 1 sierpnia do 27 września na linii 108 i 107 uruchomiono jedną parę pociągów, kursujących w weekendy. Rano wyruszały one z Jasła do Komańczy, a wieczorem szynobus pokonywał drogę powrotną. Wokół tego powstała kampania społeczna „kochamkolej.pl”, promująca atuty Bieszczadów i atrakcje, jakie można znaleźć podróżując koleją do Komańczy. Jednym z jej elementów był teledysk „Stacja Zagórz” zespołu „Bieszczadersi”.

Kochamkolej.pl wzięło się jak sama nazwa wskazuje z miłości i pasji do kolei, ale także z przeświadczenia, że jest taka potrzeba. Myślę, że nasza akcja i ekonomiczne dane udowodniły, że ta kolej jest potrzebna w takim regionie, ona może stymulować rozwój – mówi pomysłodawca akcji Jerzy Zuba.

Bilety na pociąg do Komańczy były jednocześnie wejściówką na imprezy oraz kuponem rabatowym w wielu miejscach.
Inicjatywa, aby te przejazdy nie ograniczały się do przemieszczania z miejsca na miejsce, ale aby w jednym bilecie, bardzo tanim zresztą, można było odwiedzić atrakcyjne miejsca, wypromować je, dać możliwość zatrudnienia ludzi, którzy nie mają innej możliwości zatrudnienia. Bardzo gorąco panie Jurku dziękuję, za tę akcję porywającą wielu miłośników kolei. Mnie też porwała, bo na Internecie jestem jednym z jej miłośników – wicemarszałek Wojciech Buczak serdecznie dziękował pasjonatom i lokalnym samorządom, bez których połączenie do Komańczy nie odniosłoby sukcesu.

Od sierpnia do końca września z 16 połączeń na tej trasie skorzystało 3,5 tysiąca pasażerów, 200 osób wykupiło bilety dla rowerów.

Ludzie wiedząc, że pociąg będzie jechał przychodzili do torów, stawali w domach, machali nam, była taka wielka radość. Wyraziła ją skromna kobieta, która podeszła do nas i powiedziała, szanowni państwo, co za piękny dzień, przecież ja tu od 4 lat nie widziałam pociągu pasażerskiego – opisywała jedną z podróży do Komańczy wicemarszałek Maria Kurowska.

Z kolei w długi weekend majowy ruszyło kolejowe połączenie z Rzeszowa do Zamościa, przedłużenie trasy Rzeszów – Horyniec. W soboty i niedziele wczesnym rankiem szynobus wyjeżdżał ze stolicy Podkarpacia, by późnym wieczorem powrócić do niej.

Jako mieszkańcy postanowiliśmy, że oprócz wsparcia finansowego potrzebne jest też wsparcie samej linii i jej promocji. I połączeń pasażerskich na linii 101, stąd pomysł na kampanię społeczną #szynobusem, w ramach której powstała strona internetowa i mocno zaangażowaliśmy się w media społecznościowe, bo była ona skierowana głównie do młodych ludzi, którzy w taki sposób podróżują – mówi koordynator akcji #szynobusem Piotr Hulak.

W ramach kampanii powstał między innymi spot promujący podróże szynobusem. Do kampanii włączyli się pasjonaci oraz lokalni samorządowcy, którym zależy na promocji Roztocza.

Te przejazdy turystyczne na trasie Jarosław.

– Zamość w czasie od maja do września cieszyły się bardzo dużym zainteresowaniem i mieszkańców i turystów i nasza młodzież licznie z tego korzystała – cieszy się wójt Horyńca Zdroju Robert Serkis.

Są już kolejne plany na przejazdy na promowanych przez pasjonatów trasach. Od grudnia z Rzeszowa do Komańczy i z powrotem kursować ma weekendowo „Bieszczadzki Żaczek”.

Ostatni rok z pewnością można nazwać rokiem kolei – podkreśla marszałek Władysław Ortyl.

Powołanie zespołu zajmującego się optymalizacją oferty przewozowej, utworzenie Wojewódzkiego Funduszu Kolejowego, zakupy nowoczesnych szynobusów, rozmowy z Przewozami Regionalnymi na temat obniżenia cen biletów, co weszło w życie od 1 marca br., oraz zmiana w rozkładach jazdy – to tylko niektóre z działań, jakie zarząd województwa podejmował w ostatnim czasie, aby poprawić konkurencyjność kolei oraz zachęcić pasażerów do korzystania z niej.

Jednym z kluczowych zadań, które ma ułatwić korzystanie z kolei jest Wojewódzki Fundusz Kolejowy.

Nie chcemy o funduszu mówić w kategorii jego możliwości, bo on się rozwija i w przyszłym roku będziemy go praktycznie stosować, ale sam fakt i pomysł, deklaracja samorządów, jeszcze nie wszystkich, ale ten krąg się poszerza, jest naprawdę ważnym wydarzeniem, spektakularnym w skali kraju. Takiego funduszu nigdzie nie ma. Zaczynamy tu i robimy działania pionierskie – podsumował podczas konferencji marszałek Władysław Ortyl.

W podziękowaniu za wysiłki, jakich nie szczędzi na rzecz rozwoju kolei marszałek Władysław Ortyl został obdarowany figurką św. Katarzyny, patronki kolei.

video: youtube/Jerzy Zuba

Zobacz także: KOCHAM KOLEJ: Tłumy turystów przyjechały w Bieszczady szynobusem (FILM, ZDJĘCIA)

„Czysto, wygodnie, a za oknem piękne widoki”. Turyści o bieszczadzkim szynobusie (FILM, SONDA)

Kolejny sukces akcji KochamKolej.pl. Na torach pojawi się większy szynobus. 100 miejsc więcej!

BIESZCZADY: Kolej była, jest i będzie! (FILM, ZDJĘCIA)

Aleksandra Gorzelak – Nieduży
Fot. Monika Konopka
Video: Sebastian Kieszkowski
Biuro prasowe Urzędu Marszałkowskiego
źródło: UMWP
foto miniatura: archiwum eSanok.pl

15-10-2015

Udostępnij ten artykuł znajomym:

Udostępnij

Napisz komentarz przez Facebook


lub zaloguj się aby dodać komentarz


Pokaż więcej komentarzy (0)