REKLAMA

Miasta przyjazne kierowcom. Rzeszów poza czołówką [RANKING]

RZESZÓW / PODKARPACIE. Serwis Oponeo postanowił sprawdzić, jak wyglądają największe polskie miasta z perspektywy kierowców. Oponeo opublikowało ranking, w którym ocenia miasta pod kątem ośmiu kategorii mających wpływ na komfort i bezpieczeństwo kierowców. Które miejsce zajął Rzeszów?

20171018_172916-01

Foto: Kacper Ciuba / archiwum Rzeszów24.pl

 

Ranking miast przyjaznych kierowcom powstał w oparciu o dane urzędów miast, zarządów dróg, porównywarek ubezpieczeń i systemu Yanosik. Zależnie od dziedziny informacje dotyczyły stanu na rok obecny lub poprzedni.

Oponeo podzieliło miasta na dwie grupy, biorąc pod uwagę liczbę mieszkańców – powyżej i poniżej 300 tysięcy. Każde miasto mogło zdobyć od 1 do 10 punktów w kategoriach:

  • prędkość jazdy,
  • ceny paliw,
  • koszty ubezpieczeń,
  • liczba kolizji,
  • parkowanie,
  • ceny wymiany opon,
  • infrastruktura dla samochodów elektrycznych,
  • carsharing (system wypożyczania samochodów).

 

W grupie miast mających poniżej 300 tysięcy mieszkańców pierwsze miejsce zajęła Częstochowa, drugie Gliwice, a trzecie Sosnowiec. Rzeszów uplasował się na szóstej pozycji, czyli w dolnej połowie stawki.

ranking-miast-mapa-miasta-mniejsze-2021

Wśród miast z liczbą mieszkańców od 180 do 300 tys. najlepiej wypadła Częstochowa. Uzyskała 49 punktów, notując w naszym rankingu kolejny awans. Jeszcze w 2019 r. była na siódmej pozycji, a w ubiegłym roku już na czwartej – komentuje Wojciech Topolewski, dyrektor marketingu OPONEO.PL S.A.

Tym razem wyższość Częstochowy musiały uznać Gliwice (44 punkty) oraz Sosnowiec (43). W 2021 r. poza podium znalazły się Radom (42 punkty), Kielce (40), Rzeszów (37), Białystok (35), Katowice (33), Gdynia (32) oraz Toruń (21).

 

Strefa płatnego parkowania? Na pewno nie w Sosnowcu

Pierwszą analizowaną w rankingu kategorią jest parkowanie. W tym przypadku wzięto pod uwagę kilka kryteriów – średnią opłat (obliczaną na podstawie pierwszej, drugiej, trzeciej i kolejnej godziny parkowania), rodzaje abonamentów i ulg oraz infrastrukturę park ‘n go.

Jeżeli chodzi o miasta z liczbą mieszkańców od 180 do 300 tys., najwyższą ocenę, czyli 10, uzyskał Sosnowiec. Powód jest prosty. Jest to jedyne z 19 analizowanych miast, w którym nie ma strefy płatnego parkowania.

Z kolei w Rzeszowie średnia opłat wynosi 2,45 zł. Miasto wypadło w tej kategorii dobrze. Przyznano mu 8 punktów.

 

Bezpiecznie jak w… Radomiu

Kolejne punkty w rankingu miast przyjaznych kierowcom przyznawano za liczbę kolizji. Im mniej ich było (w przeliczeniu na 1 tys. mieszkańców), tym lepsza ocena.

Według danych zebranych przez aplikację Yanosik.pl, w grupie miast od 180 do 300 tys. mieszkańców najniższą wartość odnotowano w Radomiu (5,9 – 10 punktów), Częstochowie (6,7 – 9 punktów) i Kielcach (7,3 – 8 punktów).

Jak wypada na tym tle Rzeszów? Słabo, otrzymał 2 punkty (11,7). Największą liczbę kolizji zaobserwowano natomiast w Katowicach, które otrzymały 1 punkt (przelicznik wynosi 15,8). To nawet więcej niż w Warszawie (15,5). Stolica także wylądowała na ostatnim miejscu (z 2 punktami) – tylko, że w rankingu miast powyżej 300 tys. mieszkańców. Dużo lepiej sytuacja wygląda we Wrocławiu (7,3 kolizji na 1 tys. mieszkańców – 9 punktów), Gdańsku (8,7 – 8 punktów) i Szczecinie (9,2 – 7 punktów).

 

Sprawna jazda po Warszawie i Gdańsku

Specjalnie na potrzeby rankingu eksperci z systemu Yanosik.pl przeanalizowali także średnie prędkości, z jakimi poruszają się kierowcy w granicach miast i w ich centrach ­(od godz. 7 do 21 w dni robocze). Dane zebrane w 2020 r. dobrze obrazują, po których z nich jeździ się najpłynniej.

W przypadku centrów miast kierowcy najsprawniej poruszają się w Warszawie, Gdańsku, Lublinie, Katowicach i Toruniu. Średnia prędkość wyniosła 34 km/h (w Rzeszowie – 28 km/h). Najwolniej – w Bydgoszczy (23 km/h) i Kielcach (25 km/h). Z kolei w obrębie całego miasta najwyższa średnia prędkość została odnotowana w Gliwicach (54 km/h), Białymstoku, Częstochowie i Rzeszowie (47 km/h).

Rok 2020 był wyjątkowy pod wieloma względami. Na pierwszym miejscu pod względem poruszania uplasowała się Warszawa. Jest to bardzo dobry wynik i oznacza, że nasza stolica podczas pandemii była jednym z płynniejszych miast pod względem ruchu. Czy to wynik pandemii i przejścia większości na pracę zdalną, czy przyczyna wprowadzenia wielu dogodnych rozwiązań? Na to pytanie będziemy mogli odpowiedzieć w następnym rankingu – mówi Julia Langa, dyrektor marketingu Yanosik.pl.

 

Gdzie najtaniej zatankujemy, kupimy OC i wymienimy oponę?

Następna kategoria uwzględniona w rankingu dotyczy cen paliw. Pod uwagę wzięto średni koszt zakupu 1 litra PB 95, ON i LPG w ubiegłym roku, posiłkując się danymi zebranymi przez firmę BM REFLEX.

W przypadku benzyny, ceny wahały się od 4,33 do 4,59 zł, oleju napędowego – od 4,32 do 4,62 zł, natomiast gazu – od 1,99 do 2,26 zł. Największą liczbę punktów w swoich kategoriach otrzymały Łódź i Sosnowiec, najmniejszą – Warszawa oraz Białystok (Rzeszowowi przyznano 4 oczka).

Eksperci przeanalizowali także ceny OC komunikacyjnego. Żeby wyniki były miarodajne, stworzono postać statystycznego kierowcy posiadającego trzy konkretne modele aut. Następnie eksperci Oponeo.pl sprawdzili podstawowe oferty dostępne u czterech wiodących firm ubezpieczeniowych (pakiet z OC, NNW oraz assistance) i wyciągnęli średnią.

Biorąc pod lupę miasta z liczbą mieszkańców od 180 do 300 tys., wychodzi na to, że najmniej za OC zapłacimy w Częstochowie (574 zł) i Gliwicach (580 zł), najwięcej – w Gdyni (697 zł), a w Rzeszowie – 581 zł.

Ranking uwzględnia także porównanie średniego kosztu wymiany jednej opony z felgi aluminiowej i metalowej dla rozmiaru 205/55 R16. Gdzie jest najtaniej? W Radomiu (18,25) i Lublinie (21,22 zł). Najdrożej natomiast na zachodzie Polski – w Szczecinie (28,66 zł), Poznaniu (28,37 zł) i Wrocławiu (28,20 zł). W Rzeszowie kosztuje to 23,25 zł.

 

Stacje ładowania elektryków i floty carsharingowe

Na końcową pozycję w rankingu miast przyjaznych kierowcom ma również wpływ punktacja zdobyta w kolejnej kategorii. Tym razem chodzi o liczbę km kw., na którą przypada jedna stacja ładowania pojazdów elektrycznych.

Najlepszy wynik w grupie miast poniżej 300 tysięcy mieszkańców osiągnęły Katowice. Jedna stacja przypada tam na 2,1 km kw. (w Rzeszowie – 5,8). Wszystkie dane pochodzą z marca br., ich źródłem jest Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych.

 

Ostatnią kategorią uwzględnioną w rankingu jest ta dotycząca carsharingu. Przeanalizowano liczbę aut dostępnych w systemach firm carsharingowych w przeliczeniu na 1 tys. mieszkańców we wszystkich 19 miastach.

Aż cztery punkty w tej kategorii zyskał Gdańsk, po trzy – Warszawa, Kraków i Gdynia,  po dwa – Wrocław oraz Poznań, Rzeszów – jeden. Dane pochodzą z 21 marca br. od Stowarzyszenia Mobilne Miasto.

 

Cały ranking można prześledzić TUTAJ

 

Źródło: materiały nadesłane

 

22-06-2021

Udostępnij ten artykuł znajomym:

Udostępnij

Napisz komentarz przez Facebook


lub zaloguj się aby dodać komentarz


Pokaż więcej komentarzy (0)