Jak walczyć z klęskami żywiołowymi? WSPiA wprowadza interaktywne narzędzia edukacyjne
RZESZÓW / PODKARPACIE. Jak walczyć z klęskami żywiołowymi, epidemią czy katastrofami komunikacyjnymi. Jakie decyzje podejmować, aby ratować życie i dobytek ludzi. Jak właściwie ocenić zagrożenia i kierować akcją ratunkową. Tego dzięki wykorzystaniu interaktywnych symulacyjnych gier decyzyjnych będą uczyć się studenci WSPiA Rzeszowskiej Szkoły Wyższej. Uczelnia wdrożyła innowacyjny system komputerowy pozwalający nabierać doświadczenia praktycznego podczas studiów.
Foto: pexels.com / zdjęcie poglądowe
WSPiA Rzeszowska Szkoła Wyższa wychodząc naprzeciw potrzebom kształcenia praktycznego, wdrożyła innowacyjny system interaktywny symulacyjnych gier decyzyjnych.
Pozwoli to studentom ćwiczyć i trenować postępowanie w sytuacjach awaryjnych, kryzysowych, stanach klęsk żywiołowych, epidemicznych, katastrofach komunikacyjnych symulowanych za pomocą komputera.
– To skuteczne narzędzie dydaktyczne umożliwia uczestnikom zajęć zdobycie praktycznych umiejętności koniecznych w późniejszej pracy zawodowej. Uczy m.in. podejmowania właściwych decyzji w sytuacjach kryzysowych, lepszego rozumienie zagrożeń. Pozwala także na wypracowanie umiejętności właściwego zachowania się podczas wystąpienia zdarzenia – wyjaśnia Przemysław Pawlak, rzecznik prasowy WSPiA Rzeszowskiej Szkoły Wyższej.
Symulacyjne gry decyzyjne pokazują studentom m.in.:
- jak przeprowadzić właściwą ocenę sytuacji, która podczas katastrof i klęsk żywiołowych ulega ciągłym zmianom,
- w jaki sposób podejmować trafne decyzje,
- jak wykorzystywać dostępne siły i środki w optymalny sposób,
- w jaki sposób postępować w granicach uprawnień wyznaczonych pełnioną funkcją,
- jak przygotować się do podejmowania działania w celu rozwiązania problemu,
- w jaki sposób komunikować się i współpracować w zespole.
– Gry decyzyjne są bardzo skutecznym narzędziem dydaktycznym wyzwalającym emocje i dającym dużo satysfakcji, a najbardziej efektywne są przy nauczaniu umiejętności dochodzenia do punktu kulminacyjnego, jakim jest rozwiązanie danej sytuacji kryzysowej – dodaje Przemysław Pawlak.
W trakcie działania symulacyjnego pojawiają się zadania związane z:
- informowaniem mieszkańców,
- organizowaniem sił i środków,
- zapewnieniem wytrzymałości budowli hydrotechnicznych,
- zapewnieniem przejezdności na autostradzie,
- ochroną obiektów kluczowych,
- zarządzaniem zrzutami ze zbiornika retencyjnego,
- ewakuacją ludzi i zwierząt,
- działalnością owadów i gryzoni,
- wypłatą zasiłków celowych,
- itd.
Celem uczestnika gry decyzyjnej jest minimalizacja ryzyka i strat powodowanych danym zdarzeniem. Gracz może korzystać z wszystkich dostępnych sił i środków, nie przekraczając uprawnień wynikających z pełnionej funkcji. Zdarzenie symulacyjne w grze angażuje wielu graczy równocześnie. Uczestnicy obserwują symulowaną dynamicznie zmieniającą się sytuację i w oparciu o swoją wiedzę koncentrują się na procesie podejmowania decyzji, ich analizie i ocenie ich skutków.
Decyzje podejmowane są na podstawie odpowiedzi na pytania pojawiające się podczas symulacji i mają bezpośredni wpływ na dalszy przebieg gry. Jakość podejmowanych decyzji, ich trafność i terminowość stanowi o sprawności i skuteczności organizacji, a tym samym zapewnia osiąganie założonych celów.
Zakres gry obejmuje zadania wielozespołowe, gdy dane zadanie rozwiązuje równolegle, lecz niezależnie od siebie kilka zespołów – studentów. Uzyskane wyniki służą wykładowcy do porównania jakości podejmowanych decyzji, a tym samym do oceny kwalifikacji uczestników gry.
Symulacja posiada zakres założeń wieloetapowych zmuszających studenta do rozwiązywania szeregu kolejnych sytuacji problemowych, zmieniających się w czasowym. Dzięki temu każda decyzja podejmowana jest w wyniku analizy sytuacji w powiązaniu z poprzednią decyzją.
Nowy system gier decyzyjnych w WSPiA umożliwia wizualizację eskalacji zdarzenia. Jest to możliwe dzięki wprowadzeniu np.: zmiennego poziomu rzeki, przerywania wałów przeciwpowodziowych, wyłączenia z gry zalanych terenów, obszarów zabudowanych, dróg, budynków, obiektów infrastruktury krytycznej z możliwością obserwacji przebiegu zdarzenia.
– Interaktywne gry symulacyjne przynoszą wiele korzyści studentom. Pozwalają na praktyczne wdrożenie teorii w warunkach wolnych od ryzyka. Znacznie przyspieszają proces uczenia się w porównaniu z innymi metodami, a w literaturze problemu są wskazywane jako najbardziej efektywna metoda nauczania – podsumowuje rzecznik prasowy WSPiA.
Źródło: WSPiA / materiały prasowe
lub zaloguj się aby dodać komentarz
Zaloguj się aby dodać komentarz