– To pierwszy w historii Parlamentu Europejskiego oficjalny dokument, który mówi o konieczności budowy szlaku Via Carpathia i o potrzebie utworzenia strategii karpackiej – cieszy się z przyjętej w ubiegłym tygodniu opinii Komisji Rozwoju Regionalnego PE Tomasz Poręba. To nie jedyna dobra dla naszego regionu wiadomość z Brukseli…
Opinia w sprawie usprawnienia połączeń i poprawy dostępności infrastruktury transportowej w Europie Środkowo-Wschodniejmówi m.in. o “potrzebie wzmocnienia rozwoju korytarzy transportowych na osi Północ-Południe, jak droga Via Carpathia”, a także o wadze utworzenia strategii makroregionalnej dla Karpat, która “powinna jeszcze bardziej wzmocnić i wesprzeć rozwój i modernizację infrastruktury transportowej”.
Zapisy dotyczące zarówno Via Carpathi, jak i strategii karpackiej, zostały wprowadzone do opinii PE z inicjatywy europosła Tomasza Poręby – wiceprzewodniczącego komisji transportu PE i członka komisji rozwoju regionalnego PE.
– Kolejnym krokiem będzie raport PE na temat rozwoju sieci transportowych w Europie Środkowo-Wschodniej w kolejnych latach – mówi europoseł PiS. To właśnie Poręba ma go przygotować.
– Ta opinia, która została przegłosowana w zeszłym tygodniu na komisji rozwoju regionalnego, będzie mi bardzo pomocna podczas przygotowania tego raportu. Będę chciał te zapisy nie tylko powtórzyć, ale też jeszcze bardziej je wzmocnić – przekonuje polityk.
Fakt, iż to właśnie europoseł z Podkarpacia przygotuje ten raport jest tu bardzo istotny, bo to właśnie na podstawie informacji dostarczonych przez posła-sprawozdawcę, czyli autora raportu, członkowie komisji PE podejmują zwykle decyzje.
Na konferencji prasowej w Rzeszowie Tomasz Poręba poinformował również o zakończonych w Brukseli negocjacjach na temat tzw. IV Pakietu Kolejowego, czyli przyszłości kolei w Unii Europejskiej.
– Udało nam się odnieść spory sukces, ponieważ z tego pakietu, który został przegłosowany przez komisję PE w tamtym tygodniu, udało się wyłączyć z prywatyzacji strategiczną 400-kilometrową linię szerokiego toru LHS. Zostanie ona w polskich rękach i będzie zarządzana przez państwo polskie, a konkretnie przez spółkę LHS – mówi europoseł PiS.
Linia Hutniczo – Szerokotorowa (LHS) przebiega przez południowy-wschód i południe Polski. Liczy dokładnie 394 km. Jest najdłuższą linią szerokotorową w Polsce i najdalej wysuniętą na zachód linią szerokotorową (o prześwicie 1520 mm) w Europie.
lub zaloguj się aby dodać komentarz
Zaloguj się aby dodać komentarz