RZESZÓW, REGION / PODKARPACIE. Spółka Centralny Port Komunikacyjny przedstawiła szczegóły dotyczące inwestycji kolejowych, które zostaną zrealizowane w latach 2020-2034 w Polsce. Wśród nich wymieniono trzy nowe linie kolejowe na terenie Podkarpacia. Prace przygotowawcze nad jedną z nich ruszą w tym roku.
Foto: CPK / materiały prasowe
CPK przedstawiła szczegóły dotyczące inwestycji kolejowych, które zostaną zrealizowane w latach 2020-2034. Program inwestycyjny CPK zakłada budowę sieci nowych linii kolejowych, w tym kolei dużych prędkości, które połączą większość regionów Polski z Warszawą i planowanym CPK w czasie do 2,5 godziny.
Na plan inwestycji kolejowych CPK składa się w sumie 12 tras, w tym 10 tak zwanych szprych prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i CPK. Łącznie to 30 zadań inwestycyjnychi 1789km nowych linii kolejowych, których inwestorem jest spółka CPK i które mają zostać zrealizowane do końca 2034 roku.
Prace przygotowawcze ruszają już w tym roku dla pięciu linii kolejowych o łącznej długości 563 kilometrów:
Warszawa – CPK – Łódź – Sieradz – Wrocław– Wałbrzych – granica (Polska/Czechy),
Ostrołęka – Łomża,
Trawniki – Krasnystaw – Zamość,
Łętownia – Rzeszów,
Chybie – Jastrzębie Zdrój – Godów – granica (Polska/Czechy).
Budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego zakłada stworzenie trzech nowych linii kolejowych w województwie podkarpackim: linia nr 58 Łętownia – Rzeszów, linia nr 632 Łukawiec – Port Lotniczy Rzeszów-Jasionka i linia nr 122 Rzeszów – Sanok. Ciąg numer 6 Centralnego Portu Komunikacyjnego pozwoli na połączenie województwa podkarpackiego z centralną Polską (Sanok-Rzeszów-CPK). Trasa pociągu z Rzeszowa do CPK ma umożliwić transport pasażerów w czasie dwóch godzin.
– Niektóre duże miasta, takie jak Jastrzębie-Zdrój i Łomża są dziś pozbawione połączeń kolejowych. Inwestycje kolejowe CPK, które zakładają walkę z wykluczeniem transportowym, są niepowtarzalną szansą na to, żeby przywrócić wreszcie kolej do wielu regionów w Polsce – tłumaczy Piotr Malepszak, członek zarządu CPK ds. inwestycji kolejowych.
Foto: CPK
Inwestycje będą przygotowywane w pierwszej kolejności, żeby rozpocząć roboty budowlane w 2023 roku. Harmonogram zakłada, że przed końcem 2023 r. powinny trwać: roboty ziemne, roboty budowlane (w zakresie wybranych branż), prace nad usuwaniem kolizji z infrastrukturą podziemną i przygotowywanie terenu do robót zasadniczych.
Celem spółki na najbliższe miesiące będzie przedstawienie dla wybranych linii rozwiązań technicznych, np. przeprowadzenia nowych linii kolejowych przez wytypowane obszary na estakadach lub w tunelach. W tym roku mają rozpocząć się pierwsze inwentaryzacje przyrodnicze, które będą stanowiły podstawę do wdrożenia procedury oceny oddziaływania inwestycji na środowisko.
Jak twierdzi spółka, budowa i eksploatacja CPK będzie oznaczać potężny impuls dla gospodarki, rynku pracy i wzrostu gospodarczego. Z projektem CPK wiąże się stabilny harmonogram planowania, projektowania i budowy rozsianych po całej Polsce inwestycji infrastrukturalnych, które będą napędem dla setek firm i branż, dając dziesiątki tysięcy miejsc pracy.
otrzymasz punkty, które będziesz mógł wymienić na nagrody,
czytelnicy będa mogli oceniać Twoją wypowiedź (łapki),
lub dodaj zwykły komentarz, który zostanie wyświetlany na końcu strony, bez możliwosci głosowania oraz pisania odpowiedzi.
Dodając komentarz akceptujesz postanowienia regulaminu.
Dodaj komentarz
Zaloguj się a:
Dodając komentarz akceptujesz postanowienia regulaminu.