REKLAMA

Centralny Port Komunikacyjny. Rzeszów w pierwszej części szlaków kolejowych!

RZESZÓW, REGION / PODKARPACIE. Spółka Centralny Port Komunikacyjny przedstawiła szczegóły dotyczące inwestycji kolejowych, które zostaną zrealizowane w latach 2020-2034 w Polsce. Wśród nich wymieniono trzy nowe linie kolejowe na terenie Podkarpacia. Prace przygotowawcze nad jedną z nich ruszą w tym roku.

koncepcja-cpk-zaha-hadid-4-1920x1080

Foto: CPK / materiały prasowe

CPK przedstawiła szczegóły dotyczące inwestycji kolejowych, które zostaną zrealizowane w latach 2020-2034. Program inwestycyjny CPK zakłada budowę sieci nowych linii kolejowych, w tym kolei dużych prędkości, które połączą większość regionów Polski z Warszawą i planowanym CPK w czasie do 2,5 godziny.

Na plan inwestycji kolejowych CPK składa się w sumie 12 tras, w tym 10 tak zwanych szprych prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i CPK. Łącznie to 30 zadań inwestycyjnychi 1789km nowych linii kolejowych, których inwestorem jest spółka CPK i które mają zostać zrealizowane do końca 2034 roku.

Prace przygotowawcze ruszają już w tym roku dla pięciu linii kolejowych o łącznej długości 563 kilometrów:

  • Warszawa – CPK – Łódź – Sieradz – Wrocław– Wałbrzych – granica (Polska/Czechy),
  • Ostrołęka – Łomża,
  • Trawniki – Krasnystaw – Zamość,
  • Łętownia – Rzeszów,
  • Chybie – Jastrzębie Zdrój – Godów – granica (Polska/Czechy).

Budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego zakłada stworzenie trzech nowych linii kolejowych w województwie podkarpackim: linia nr 58 Łętownia – Rzeszów, linia nr 632 Łukawiec – Port Lotniczy Rzeszów-Jasionka i linia nr 122 Rzeszów – Sanok. Ciąg numer 6 Centralnego Portu Komunikacyjnego pozwoli na połączenie województwa podkarpackiego z centralną Polską (Sanok-Rzeszów-CPK).  Trasa pociągu z Rzeszowa do CPK ma umożliwić transport pasażerów w czasie dwóch godzin.

Niektóre duże miasta, takie jak Jastrzębie-Zdrój i Łomża są dziś pozbawione połączeń kolejowych. Inwestycje kolejowe CPK, które zakładają walkę z wykluczeniem transportowym, są niepowtarzalną szansą na to, żeby przywrócić wreszcie kolej do wielu regionów w Polsce – tłumaczy Piotr Malepszak, członek zarządu CPK ds. inwestycji kolejowych.

prezentacja-16na9-256kolorow

Foto: CPK

Inwestycje będą przygotowywane w pierwszej kolejności, żeby rozpocząć roboty budowlane w 2023 roku. Harmonogram zakłada, że przed końcem 2023 r. powinny trwać: roboty ziemne, roboty budowlane (w zakresie wybranych branż), prace nad usuwaniem kolizji z infrastrukturą podziemną i przygotowywanie terenu do robót zasadniczych.

Celem spółki na najbliższe miesiące będzie przedstawienie dla wybranych linii rozwiązań technicznych, np. przeprowadzenia nowych linii kolejowych przez wytypowane obszary na estakadach lub w tunelach. W tym roku mają rozpocząć się pierwsze inwentaryzacje przyrodnicze, które będą stanowiły podstawę do wdrożenia procedury oceny oddziaływania inwestycji na środowisko.

Jak twierdzi spółka, budowa i eksploatacja CPK będzie oznaczać potężny impuls dla gospodarki, rynku pracy i wzrostu gospodarczego. Z projektem CPK wiąże się stabilny harmonogram planowania, projektowania i budowy rozsianych po całej Polsce inwestycji infrastrukturalnych, które będą napędem dla setek firm i branż, dając dziesiątki tysięcy miejsc pracy.

Źródło: red., CPK / informacja prasowa

05-06-2020

Udostępnij ten artykuł znajomym:




Dodaj komentarz

Zaloguj się a:

  • Twój komentarz zostanie wyróżniony,
  • otrzymasz punkty, które będziesz mógł wymienić na nagrody,
  • czytelnicy będa mogli oceniać Twoją wypowiedź (łapki),
lub dodaj zwykły komentarz, który zostanie wyświetlany na końcu strony, bez możliwosci głosowania oraz pisania odpowiedzi.
Dodając komentarz akceptujesz postanowienia regulaminu.

centralny-port-komunikacyjny-rzeszow-w-pierwszej-czesci-szlakow-kolejowych-3965-00r2kc