RZESZÓW, REGION / PODKARPACIE. Spółka Centralny Port Komunikacyjny przedstawiła szczegóły dotyczące inwestycji kolejowych, które zostaną zrealizowane w latach 2020-2034 w Polsce. Wśród nich wymieniono trzy nowe linie kolejowe na terenie Podkarpacia. Prace przygotowawcze nad jedną z nich ruszą w tym roku.
Foto: CPK / materiały prasowe
CPK przedstawiła szczegóły dotyczące inwestycji kolejowych, które zostaną zrealizowane w latach 2020-2034. Program inwestycyjny CPK zakłada budowę sieci nowych linii kolejowych, w tym kolei dużych prędkości, które połączą większość regionów Polski z Warszawą i planowanym CPK w czasie do 2,5 godziny.
Na plan inwestycji kolejowych CPK składa się w sumie 12 tras, w tym 10 tak zwanych szprych prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i CPK. Łącznie to 30 zadań inwestycyjnychi 1789km nowych linii kolejowych, których inwestorem jest spółka CPK i które mają zostać zrealizowane do końca 2034 roku.
Prace przygotowawcze ruszają już w tym roku dla pięciu linii kolejowych o łącznej długości 563 kilometrów:
Warszawa – CPK – Łódź – Sieradz – Wrocław– Wałbrzych – granica (Polska/Czechy),
Ostrołęka – Łomża,
Trawniki – Krasnystaw – Zamość,
Łętownia – Rzeszów,
Chybie – Jastrzębie Zdrój – Godów – granica (Polska/Czechy).
Budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego zakłada stworzenie trzech nowych linii kolejowych w województwie podkarpackim: linia nr 58 Łętownia – Rzeszów, linia nr 632 Łukawiec – Port Lotniczy Rzeszów-Jasionka i linia nr 122 Rzeszów – Sanok. Ciąg numer 6 Centralnego Portu Komunikacyjnego pozwoli na połączenie województwa podkarpackiego z centralną Polską (Sanok-Rzeszów-CPK). Trasa pociągu z Rzeszowa do CPK ma umożliwić transport pasażerów w czasie dwóch godzin.
– Niektóre duże miasta, takie jak Jastrzębie-Zdrój i Łomża są dziś pozbawione połączeń kolejowych. Inwestycje kolejowe CPK, które zakładają walkę z wykluczeniem transportowym, są niepowtarzalną szansą na to, żeby przywrócić wreszcie kolej do wielu regionów w Polsce – tłumaczy Piotr Malepszak, członek zarządu CPK ds. inwestycji kolejowych.
Foto: CPK
Inwestycje będą przygotowywane w pierwszej kolejności, żeby rozpocząć roboty budowlane w 2023 roku. Harmonogram zakłada, że przed końcem 2023 r. powinny trwać: roboty ziemne, roboty budowlane (w zakresie wybranych branż), prace nad usuwaniem kolizji z infrastrukturą podziemną i przygotowywanie terenu do robót zasadniczych.
Celem spółki na najbliższe miesiące będzie przedstawienie dla wybranych linii rozwiązań technicznych, np. przeprowadzenia nowych linii kolejowych przez wytypowane obszary na estakadach lub w tunelach. W tym roku mają rozpocząć się pierwsze inwentaryzacje przyrodnicze, które będą stanowiły podstawę do wdrożenia procedury oceny oddziaływania inwestycji na środowisko.
Jak twierdzi spółka, budowa i eksploatacja CPK będzie oznaczać potężny impuls dla gospodarki, rynku pracy i wzrostu gospodarczego. Z projektem CPK wiąże się stabilny harmonogram planowania, projektowania i budowy rozsianych po całej Polsce inwestycji infrastrukturalnych, które będą napędem dla setek firm i branż, dając dziesiątki tysięcy miejsc pracy.
lub zaloguj się aby dodać komentarz
Zaloguj się aby dodać komentarz