REKLAMA

Bilans kaloryczny — licz kalorie i chudnij!

Nadmiar kalorii w diecie to podstawowa przyczyna tycia i kumulowania niechcianych kilogramów. Kalorie są jednak również źródłem energii, koniecznym do prawidłowego funkcjonowania w życiu codziennym. Jak znaleźć balans między tym co potrzebne a tym co zbędne i uniknąć problemu z nadmierną masą ciała? Tego dowiesz się z poniższego tekstu!

Jak obliczyć zapotrzebowanie kaloryczne?

Czym jest zapotrzebowanie kaloryczne? Według najprostszej definicji jest to ilość energii (dostarczanej w postaci kalorii) konieczna, aby organizm mógł prawidłowo funkcjonować. Co wchodzi w skład zapotrzebowania kalorycznego? Po pierwsze – tzw. podstawowa przemiana materii, a więc energia niezbędna do zapewnienia podstawowych funkcji życiowych, m.in. oddychania, przekazywania sygnałów nerwowych czy procesów metabolicznych. Do tego dochodzi jeszcze energia wydatkowana na aktywność fizyczną – a sumę podstawowej przemiany materii i aktywności fizycznej (zarówno takiej związanej z uprawianiem sportu, jak i np. chodzeniem po domu, czy sprzątaniem) nazywamy całkowitą przemianą materii. Czyli inaczej: zapotrzebowaniem kalorycznym. Jak obliczyć zapotrzebowanie kaloryczne? W tym celu należy wykorzystać kilka zmiennych – konkretnie Twój wiek, masę ciała, wzrost oraz płeć. Następnie należy podstawić je do specjalnego wzoru, a wyniki przemnożyć przez tzw. współczynnik aktywności fizycznej. W Internecie można również odnaleźć liczący zapotrzebowanie kaloryczne kalkulator – i dowiedzieć się ilu kalorii potrzebujesz, aby dostarczyć swojemu organizmowi odpowiedniej ilości energii.

Zdrowa dieta online

Choć odpowiednio wyliczone zapotrzebowanie kaloryczne jest podstawą zdrowego jedzenia, to sama informacja o zapotrzebowaniu to zbyt mało, aby można było mówić o skutecznym odchudzaniu. Do tego konieczny jest odpowiedni plan diety – i dobrze dobrany deficyt kaloryczny! To właśnie dzięki jedzeniu mniej niż wynosi faktycznie zapotrzebowanie, masz szansę schudnąć – deficyt należy jednak dobierać z głową. Właśnie dlatego, tak ważna jest konsultacja z dietetykiem – a dobrym rozwiązaniem jest też spersonalizowana dieta online. Taka opcja to przede wszystkim wygoda i oszczędność czasu – ale nie tylko. Dieta online ze specjalizującym się w tego rodzaju współpracach Centrum Respo to także dopasowanie planu diety do indywidualnych potrzeb i preferencji, dostęp do bazy przepisów i ćwiczeń, czat z dietetykiem, dostęp do mobilnej aplikacji i dużo więcej! Dobrze dobrana dieta online to świetne rozwiązanie dla wszystkich, którzy od diety oczekują przede wszystkim wygody – warto więc skorzystać z tej opcji!

Waż produkty, licz kalorie

Czy liczenie kalorii to czynność niezbędna na diecie? Odpowiedź brzmi: i tak…i nie. Dlaczego? Gdy zaczyna się dieta, liczenie kalorii jest podstawą procesu redukcji masy ciała. Właśnie dlatego, warto zwrócić się do dietetyka o ułożenie jadłospisu, który pomoże Ci osiągnąć wymarzoną sylwetkę. W takiej sytuacji liczeniem kalorii zajmie się dietetyk – a Tobie pozostanie jedynie stosowanie się do jego zaleceń, czyli…ważenie porcji zjadanych produktów. Dlaczego jest to ważne? Każdy dobry jadłospis opiera się na wyliczeniach ilości kalorii dla konkretnych porcji produktów (podanych w gramach i/lub tzw. miarach domowych). Przestrzeganie podanych w jadłospisie ilości jest kluczowe – jeżeli zjesz więcej, niż wynosi ilość zaproponowana w jadłospisie, dieta nie będzie tak skuteczna. Przykład? Załóżmy, że Twój jadłospis zakłada zjedzenie porcji płatków owsianych wynoszącej 30 g. Nie ważąc płatków owsianych, łatwo jest się jednak pomylić – i zjeść 40 g lub 50 g płatków. Jaka jest różnica? 30 g płatków owsianych dostarcza ok. 110 kcal, 40 g – 150 kcal, a 50 g – 190 kcal. Jak widzisz, różnica jest więc spora.

Sport wsparciem w diecie

O co jeszcze warto zadbać, aby skutecznie schudnąć? Odpowiedź brzmi: o odpowiednią dawkę ruchu! I choć aktywność fizyczna a zdrowie to szeroki temat, to warto pamiętać, że jest ona niezbędna dla spalania tkanki tłuszczowej i tworzenia tkanki mięśniowej odpowiadającej za przyspieszenie procesu przemiany materii. Nie masz czasu na wyjścia na siłownie? To żaden problem! O odpowiednią dawkę ruchu pozwoli Ci zadbać plan treningowy w domu – czyli porcja ćwiczeń idealnie dobrana do Twoich możliwości – zarówno tych fizycznych, jak i czasowych. Nie musisz się również martwić, że ćwiczenia okażą się dla Ciebie zbyt trudne – wystarczy, że wybierzesz trening dla początkujących. Pamiętaj: dieta i aktywność fizyczna to dwa nieodłączne elementy udanej redukcji masy ciała – warto więc zadbać, aby zostały dobrane przez najlepszych ekspertów!

Artykuł sponsorowany
materiały nadesłane

08-08-2022

Udostępnij ten artykuł znajomym:





bilans-kaloryczny-licz-kalorie-i-chudnij