RZESZÓW / PODKARPACIE. Dzięki przebudowie stacji Rzeszów Główny już 19 listopada podróżni skorzystają z nowego pierwszego peronu. Odjadą z niego pociągi do Jasła. Kolejne perony będą gotowe w 2020 roku.
Foto: materiały prasowe PKP-PLK
Podróżni na stacji Rzeszów Główny od 19 listopada skorzystają z części przebudowanego peronu nr 1. Z niego pojedziemy w kierunku Jasła. Docelowo na peronie zamontowane będą nowe wiaty oraz jasne oświetlenie i czytelne oznakowanie. Informację zapewnią rozkłady w gablotach oraz system nagłośnienia. Peron o długości 300 metrów ma nową nawierzchnię z liniami naprowadzającymi. Takie rozwiązanie ułatwi drogę osobom niewidomym i słabowidzącym.
Obecnie na stacji modernizowane są perony nr 1 i nr 2. Obsługa pasażerów odbywa się z peronu 3. Na przełomie stycznia i lutego ruszy kolejny etap przebudowy rzeszowskiej stacji. Wykorzystywane będą zmodernizowane perony z lepszymi warunkami dostępu do pociągów. Wykonawca, przez około pół roku, będzie przebudowywał peron nr 3. Głowna stacja w Rzeszowie będzie miała trzy nowe, wyższe platformy.
Na stacji powstaje także przejście podziemne. Dla podróżnych to bezpieczna i sprawna droga na perony i drugą stronę miasta. Obiekt będzie miał 137 metrów długości. Osobom o ograniczonych możliwościach poruszania się, lepszy dostęp do pociągów zapewni nie tylko 5 wind, ale także 5 par schodów ruchomych. Zakres prac obejmuje m.in. roboty poniżej poziomu stacji. Wykonawca musi zapewnić sprawną dostawę materiałów, by prowadzić roboty zbrojeniowe i betonowanie kolejnych segmentów tunelu. Roboty toczą się nie tylko od strony dworca, ale także po przeciwnej stronie, przy ulicy Kochanowskiego.
Na czas przebudowy stacji zapewniona jest zmieniona organizacja ruchu i oznakowanie. Zapewniono peron tymczasowy. Dla wygody pasażerów, wykonawca ustawił dodatkowe zejście z pozostałej jeszcze starej części kładki na perony.
Prace trwają również przy wiadukcie kolejowym nad ulicą Batorego rozpoczęły się w lipcu. Nowa konstrukcja będzie większa od dotychczasowej. Zapewni nie tylko sprawny ruch pociągów, ale także lepszą komunikację dla pieszych i kierowców. Układ drogowy przygotuje miasto. Prace przy obiekcie prowadzone są etapami przy utrzymanym ruchu pociągów. Pierwsza część wiaduktu zostanie oddana do użytku w na przełomie stycznia i lutego 2020 roku. Zakończenie prac planowane jest latem.
W ramach projektu przebudowy stacji Rzeszów Główny, zbudowany został nowy przystanek Rzeszów Zachodni. Tam podróżni od czerwca korzystają już z nowego, dodatkowego dostępu do kolei. Efektem inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych są też trzy mosty nad aleją Wyzwolenia. Kierowcom służy przebudowany przejazd kolejowo-drogowy przy ulicy Marii Konopnickiej.
Inwestycja w Rzeszowie realizowana jest z Krajowego Programu Kolejowego w ramach projektu: „Poprawa stanu technicznego infrastruktury obsługi podróżnych (w tym dostosowanie do wymagań TSI PRM)”. Wartość umowy współfinansowanej ze środków unijnych Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko to 205 milionów złotych netto. Zakończenie wszystkich prac planowane jest w połowie 2021 roku.
lub zaloguj się aby dodać komentarz
Zaloguj się aby dodać komentarz