Dyskusyjny Klub Filmowy zaprasza: ,,Złota Klatka"

RZESZÓW / PODKARPACIE. Dyskusyjny Klub Filmowy „KLAPS” działający w Wojewódzkim Domu Kultury w Rzeszowie zaprasza miłośników dobrego filmu do udziału w majowych projekcjach filmowych.


Wszystkie pokazy odbędą się w WDK o godz. 19:00.
Karnety miesięczne na cztery filmy będą dostępne w cenie 25 zł
a wejściówki pojedyncze w cenie 10 zł.

w programie:
4.05.2015 – ZŁOTA KLATKA, reż. Diego Quemada-Diez
11.05.2015 – BUENA VISTA SOCIAL CLUB, reż. Wim Wenders
18.05.2015 –  GROBOWIEC ŚWIETLIKÓW, reż. Isao Takahata
25.05.2015 – TAXI – Teheran, reż. Jafar Panahi

Prelekcje i spotkania dyskusyjne poprowadzi Dominik Nykiel.
________________

ZŁOTA KLATKA
reżyseria: Diego Quemada-Díez
produkcja: Hiszpania, Meksyk 2013
gatunek: dramat
czas trwania: 102 min

Przejmujący debiut fabularny wieloletniego współpracownika Kena Loacha, który w 2013 roku zwyciężył na festiwalach m.in. Mar del Plata i Zurychu. Nagrodzony również nagrodą  „A Certain Talent Prize”
dla obsady w sekcji Un Certain Regard na MFF w Cannes.

Sara, nastolatka z Gwatemali, obcina włosy, przebiera się za chłopca i wraz z przyjaciółmi Juanem i Samuelem wyrusza w ekscytującą i  niezwykle niebezpieczną podróż na osławionej trasie pociągami towarowymi do Los Angeles. Mają nadzieję na lepsze życie w USA, gonią za marzeniem nie zdając sobie sprawy, że może zupełnie nie być tym, czym się wydaje. Rodzące się uczucie do indiańskiego chłopca Chauka, którego Sara spotyka w drodze, przynosi gniew i rozgoryczenie. Jednak w konfrontacji ze śmiertelnym zagrożeniem ze strony bandytów i skorumpowanych stróżów prawa, grupa nastolatków dostaje solidną lekcję przyjaźni i lojalności.

Nagrody i festiwale filmowe:
– 66. Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Cannes / sekcja Un Certain Regard / Nagroda A Certain Talent Prize dla Najlepszej Obsady
– 15. Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Bombaju / Nagroda Golden Gateway
dla Diego Quemada-Diez
– 43. Festiwal Filmowy Giffoni we Włoszech / Nagroda Aluminium Gryphon CIAL, Nagroda Crystal Gryphon, Nagroda Golden Gryphon
– 34. Festiwal Filmowy w Havanie / Nagroda Specjalna Jury dla Debiutu Filmowego
– 17. Festiwal Filmów Latynoamerykańskich w Limie /Nagroda za Najlepsze Zdjęcia, Nagroda za Najlepszy Debiut, Nagroda dla Najlepszego Filmu
– 28. Festiwal Filmowy w Mar del Plata / Nagroda dla Najlepszego Filmu, Nagroda Publicznośći
– 37. Międzynarodowy Festiwal filmowy w São Paulo / Nagroda Critics Award dla Najlepszego Filmu, Nagroda Międzynarodowego Jury – Honorowe Wyróżnienie dla Filmu Fabularnego
– 17. Festiwal Filmowy Black Nights w Tallinnie / Nagroda dla Najlepszego Filmu Niezależnego z Ameryki Północnej
– 54. Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Thessalonikach / Konkurs Międzynarodowy / Nagroda Publiczności, Nagroda dla Najlepszego
Reżysera, Nagroda Golden Alexander dla Diego Quemada-Diez, Human
Values Award dla Diego Quemada-Diez
– 9. Festiwal Filmowy w Zurychu / Nagroda Golden Eye dla
Najlepszego Filmu Fabularnego
– 28. Nagrody Goya przyznawane przez Hiszpańską Akademię Sztuki Filmowej
– 25. Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Palm Springs
– 56. Nagrody Ariela przyznawane przez Meksykańską Akademię Wiedzy
i Sztuki Filmowej / 9 nagród, w tym: Najlepszy Film, Najlepszy Debiut,
najlepszy scenariusz oryginalny, Najlepsza Drugoplanowa Rola Męska,
Najlepsza Pierwszoplanowa Rola Męska

KINÓWKI.pl


BUENA VISTA SOCIAL CLUB
reżyseria: Wim Wenders
produkcja: Francja, Kuba, Niemcy, USA, Wielka Brytania 1999
gatunek: dokumentalny, muzyczny
czas trwania: 101 min

To mistrzowsko sfilmowana oda Wendersa poświęcona magii kubańskiego ducha. Nic w jego wcześniejszych filmach – jakkolwiek znakomitych – nie może się równać z bogactwem uczuć, które są tutaj prezentowane. Oglądając i słuchając najlepszych muzyków Kuby podróżujemy pełnymi egzotyki ulicami starej Hawany. Ich muzyka nie opiewa wypadków zimnej wojny ani walki politycznej, są to jedynie wspomnienia pierwszego pocałunku na plaży czy też historii nieszczęśliwej miłości sprzed lat.
Film jest dokumentalnym zapisem próby zrekonstruowania dawno już zapomnianej (nawet w Hawanie) grupy kubańskich muzyków, niegdyś na co dzień grających w tytułowym lokalu. Towarzyszymy więc głównym bohaterom od ich pierwszego spotkania po latach aż do finalnego koncertu w Carnegie Hall w Nowym Jorku. Ciągłe wizyty w mieszkaniach bohaterów czy na próbach w pobliskich lokalach wypełnione są oczywiście muzyką, która odgrywa tutaj niebagatelną rolę: oprócz zwykłej rozrywki jest pasją, miłością, esencją życia.

Nagrody:
Niemiecka Nagroda Filmowa za najlepszy film dokumentalny,
Europejska Nagroda Filmowa: Najlepszy europejski film dokumentalny,
Nagroda NSFC: Najlepszy film oparty na faktach,
Nagroda Satelita za najlepszy film dokumentalny,
Nagroda Critics’ Choice: Najlepszy dokument.
_______________

GROBOWIEC ŚWIETLIKÓW
reżyseria: Isao Takahata
produkcja: Japonia 1988
gatunek: dramat, anime
czas trwania: 89 min

Od lat obecny w czołówkach rankingów najlepszych filmów w historii kina „Grobowiec świetlików” jest niezwykłym osiągnięciem japońskiej animacji.
Roger Ebert zaliczył go do 300 najlepszych filmów na świecie, na liście IMDb został zakwalifikowany na pozycji 98, w topce magazynu TimeOut powstałej przy udziale Terry’ego Gilliama zajął 12 miejsce. Co do jego wysokiej wartości zgodni byli krytycy Empire, Total Film i recenzenci wymienieni przez serwis RottenTomatoes. Rozpowszechniany wspólnie z dziecięcą mangą z obawy, że nie trafi samodzielnie do szerokiej dystrybucji, stanowił zaskoczenie dla publiczności. W baśniowym świecie narysowanym delikatną kreską Studia Ghibli ukryty jest wojenny dramat dwójki bohaterów, nastoletniego Seity i jego czteroletniej siostry Setsuko, próbujących po utracie rodziców przeżyć we wstrząsanej wojną Japonii. Podążając za rodzeństwem coraz trudniejszą ścieżką film stawia pytanie o granice współczucia i wrażliwość na drugiego człowieka w czasach zagłady.

_______________

TAXI – Teheran
reżyseria: Jafar Panahi
produkcja: Iran 2015
gatunek: dramat
czas trwania: 82 min

Nagrodzone Złotym Niedźwiedziem „Taxi-Teheran” Jafara Panahiego jest jak audiowizualna pocztówka z Iranu. Podróżujący po Teheranie jako taksówkarz reżyser na przykładzie kolejnych pasażerów z humorem pokazuje nam absurdy i grozę życia w jego ojczyźnie. Chociaż pojawia się tu dosadna krytyka instytucji cenzury czy opresyjnego systemu, film przepełniony jest miłością do perskiej kultury i Irańczyków. Dzięki niemu dowiadujemy się na temat Iranu więcej prawdy niż z mediów w ostatniej dekadzie.

materiał nadesłany


Data / Czas
04/05/2015
19:00

Lokalizacja / Miejsce
Wojewódzki Dom Kultury

Wczytywanie mapy...
Jeśli chcesz aby twój komentarz pojawił się natychmiast, skorzystaj z formularza Facebooka.

Napisz komentarz: