Przełom w sprawie Via Carpathia. To okno na świat dla Polski południowo-wschodniej (FILM)

PODKARPACIE. Parlament Europejski powiedział „tak” dla budowy Via Carpathia, która połączy Kłajpedę na Litwie z Salonikami w Grecji. Polska, Litwa, Rumunia, Słowacja, Turcja, Węgry i Ukraina podpisały już deklarację o budowie Via Carpathii. Na Podkarpaciu ma pokrywać się z drogą S-19. Od lat wielkim orędownikom budowy Via Carpathia jest europoseł Tomasz Poręba.

Idea utworzenia drogi Via Carpathia powstała w 2006 roku
Szlak ma przebiegać przez Litwę, Polskę, Słowację, Węgry, Rumunię, Bułgarię i Grecję, stanowiąc szlak transportowy prowadzący wzdłuż granicy wschodniej UE, z Europy Środkowej do Azji, krzyżujący się z korytarzami prowadzącymi z Europy Zachodniej do Rosji i łączący się przez porty Morza Czarnego ze szlakiem TRACECAA (Europa – Kaukaz – Azja). Trasa ma mieć parametry autostrady bądź drogi ekspresowej. Na Podkarpaciu to odcinek 174 km.

Wczoraj Parlament Europejski przyjął sprawozdanie europosła Tomasza Poręby na temat infrastruktury transportowej w Europie Środkowo-Wschodniej
Jest to pierwszy w historii PE kompleksowy dokument poświęcony w całości rozwojowi infrastruktury w tym regionie.

przebiegviaCarpatia

W przyjętym sprawozdaniu znalazło się wezwanie do Komisji Europejskiej i państw członkowskich o zajęcie się pilną potrzebą wzmocnienia infrastruktury drogowej wzdłuż wschodniej granicy UE w tym jak najszybszą budową drogi Via Carpathia.

- To prawdziwy przełom w podejściu do Via Carpathia o budowę której zabiegam w Brukseli od wielu lat. Dziś PE przyjął moje argumenty, że dzięki Via Carpathia regiony UE położone peryferyjnie uzyskają możliwość przyspieszonego rozwoju i szybciej dorównają bardziej rozwiniętym obszarom Unii. Budowa szlaku pobudzi również napływ inwestycji, wzrost przedsiębiorczości oraz poprawi bezpieczeństwo całej UE zwłaszcza w kontekście konfliktu zbrojnego na Ukrainie - powiedział Tomasz Poręba.

W przyjętym sprawozdaniu PE zachęca państwa członkowskie do przygotowania montażu finansowego dla tej inwestycji z wykorzystaniem wszystkich możliwych instrumentów finansowych takich jak fundusz „Łącząc Europę” czy „Europejski Fundusz na Rzecz Inwestycji Strategicznych”, a w perspektywie kolejnego przeglądu wytycznych transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T dołożenia wszelkich starań, aby szlak Via Carpathia został wpisany na całej długości do sieci bazowej TEN-T. „Należy zbadać także możliwość otwarcia korytarza Ren-Dunaj na północ od UE przez Via Carpathia”  – napisano w sprawozdaniu.

Dokument odnosi się także do budowy szlaku Rail Baltica, wskazując go jako pozytywny przykład współpracy między zainteresowanymi krajami
Parlament Europejski pozytywnie ocenił także wspólne, międzynarodowe inicjatywy państw członkowskich w regionie na rzecz rozwoju nowego, kolejowego szlaku towarowego nr 11 (zwanego Szlakiem Bursztynowym) łączącego ośrodki przemysłowo-handlowe Polski, Słowacji, Węgier i Słowenii wspólną ofertą w zakresie alokacji przepustowości dla międzynarodowych pociągów towarowych. „Takie projekty promują kolej jako środek transportu w międzynarodowych przewozach towarowych, poprawiają konkurencyjność transportu kolejowego oraz zapewniają lepsze wykorzystanie istniejącej przepustowości dla towarowych przewozów międzynarodowych” - czytamy w sprawozdaniu.

tp8

W dokumencie autorstwa Tomasza Poręby znalazło się również odniesienie do strategii makroregionalnej na rzecz Karpat
- Makroregionalne strategie UE, takie jak istniejące już strategie na rzecz Morza Bałtyckiego, regionu Dunaju i regionu adriatycko-jońskiego oraz przyszła strategia na rzecz regionu Karpat, zapewniają innowacyjne ramy zarządzania w zakresie pokonywania wyzwań stojących przed polityką transportową, z którymi państwa członkowskie nie mogą uporać się same – wskazuje europoseł PiS.

W raporcie odniesiono się także m.in. do budowy Nord Streamu jako projektu hamującego inwestycje w regionie. „Parlament Europejski jest zaniepokojony tym, że realizacja projektów takich jak gazociąg Nord Stream może zakłócić i zablokować inwestycje w tym regionie, zwłaszcza w rejonie Bałtyku. Nalega, aby wszystkie rurociągi podwodne musiały spełniać wymogi głębokości zanurzenia u wejścia do portu” – czytamy w sprawozdaniu.

Warto dodać, że minister infrastruktury podpisał już umowę na budowę centralnego odcinka drogi S61, prowadzącej do granicy z Litwą jako elementu szlaku komunikacyjnego Via Baltica.

Napisz komentarz: