REKLAMA

Ponad dwa miliardy złotych na rozwój kolei na Podkarpaciu!

REGION. Nowoczesna stacja Rzeszów Główny, poprawienie połączeń Mielec – Dębica oraz Podkarpacie – Lubelszczyzna, nowe perony dla podróżnych i wygodniejszy dostęp do pociągów – to istotne efekty inwestycji Krajowego Programu Kolejowego dla województwa podkarpackiego. Budżet projektu wynosi ponad 2 miliardy złotych.

pkp-plk-760x2000

Foto: PKP-PLK

Mieszkańcy i podróżni zyskują w stolicy województwa nowoczesną stację. Obsługę ułatwią windy i schody ruchome oraz wyższe i lepiej oznakowane perony. Bezpieczne dojście do pociągów zapewni tunel pod torami. W czerwcu dla pasażerów będzie dostępny nowy przystanek Rzeszów Zachodni. Usprawni on ruch aglomeracyjny i system komunikacji w mieście. To istotny krok w kierunku rozwoju Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej.

W województwie tworzonych jest coraz więcej nowoczesnych peronów. Na trasie Kraków – Rzeszów – Przemyśl, pasażerowie korzystają już z 34 stacji i przystanków. W maju w Sośnicy Jarosławskiej będzie oddany do użytku kolejny odnowiony przystanek. W tym roku rozpoczną się również prace zwiększające poziom obsługi podróżnych w stacji Radymno. W 2018 roku na trasie Rzeszów – Jasło komfort podróży zwiększył się, dzięki budowie dodatkowych przystanków: Jasło Fabryczne, Zaborów Błonia, Markuszowa oraz modernizacji istniejących: Babica, Babica Kolonia, Wisłoczanka.

Wzrost dostępności kolei na Podkarpaciu to między innymi reaktywacja trasy Mielec – Dębica, gdzie pod koniec 2020 roku będą oddane do użytku nowe stacje i przystanki: Mielec, Wojsław, Rzochów, Rzemień, Przecław Tuszyma, Dąbie koło Dębicy, Pustków, Kochanówka Pustków, Pustynia.

Zmodernizowane stacje i przystanki to jeden z wielu efektów inwestycji w województwie podkarpackim. Krótsze stają się też podróże. Dzięki modernizacjom realizowana jest przebudowa torów, sieci trakcyjnej, obiektów inżynieryjnych oraz przejazdów kolejowo-drogowych i urządzeń sterowania ruchem.

Skraca to czas jazdy, szybciej kursują pociągi w regionie i między regionami, między innymi z Rzeszowa do Krakowa i Przemyśla, czy w stronę Jasła. Kontynuowane i planowane inwestycje przyniosą kolejne efekty, na przykład na trasie Ocice – Rzeszów przez Kolbuszową, Padew – Mielec – Dębica, Lublin – Stalowa Wola, Jasło – Nowy Zagórz.

Modernizacje tras kolejowych otwierają również większe możliwości dla przewozu towarów. To nie tylko tory, ale również zmodernizowane i wyremontowane mosty oraz wiadukty. Tak jest między innymi w rejonie przejścia granicznego Medyka – Mościska. Lepsze parametry zyskała i dodatkowo zyskuje na Podkarpaciu linia z Rzeszowa do Przemyśla, ważny europejski korytarz transportowy Niemcy – Polska – Ukraina. Na tę trasę z budżetu przeznaczono w tej perspektywie ponad 120 milionów złotych.

Łączny budżet na modernizację kolei w regionie to aż ponad 2 miliardy złotych. Część środków pochodzi z finansowania z Unii Europejskiej.

Źródło: materiały prasowe PKP-PLK

01-05-2019

Udostępnij ten artykuł znajomym:

Udostępnij

Napisz komentarz przez Facebook


lub zaloguj się aby dodać komentarz


Pokaż więcej komentarzy (0)