REKLAMA

Obwodnica Strzyżowa oficjalnie otwarta! (FOTO, WIDEO)

STRZYŻÓW / PODKARPACIE. W piątek (31 stycznia br.) odbyło się oficjalne otwarcie liczącej około 6 kilometrów obwodnicy Strzyżowa. To najdroższa drogowa inwestycja współfinansowana z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego. Koszt budowy wyniósł ponad 114 milionów złotych.

A88A4865

Foto: D. Kozik / UMWP

Cieszymy się, że oddajemy tę inwestycję. Śmiało możemy powiedzieć, że czekano na nią od ubiegłego wieku. Myślimy że jest to inwestycja ważna, trafiona i dobrze będzie służyć mieszkańcom Strzyżowa – powiedział podczas oficjalnego otwarcia obwodnicy marszałek województwa podkarpackiego Władysław Ortyl.

Obwodnica Strzyżowa ma usprawnić komunikację w tej części województwa, wyprowadzając ruch tranzytowy i ciężki poza centrum miasta. Poprawia też znacząco dostępność komunikacyjną terenów zlokalizowanych po południowej stronie Strzyżowa.

Ta obwodnica to przykład dobrego gospodarowania, ale i odwagi, bo trzeba mieć odwagę, żeby zdecydować o realizacji tak skomplikowanego i trudnego inżynieryjnie, ale i kosztownego projektu […] To odwaga, która pozwoliła wykorzystać tak dużą pomoc środków europejskich. Nie jest łatwo uzyskać taką pomoc, trzeba być naprawdę dobrym gospodarzem – mówił Andrzej Adamczyk, minister Infrastruktury.

A88A4623

Foto: D. Kozik / UMWP

Długość nowej obwodnicy wynosi około 6 klometrów. Droga została zaprojektowana po nowym śladzie głównie w terenach niezabudowanych. Swój początek ma w miejscowości Żarnowa, kolejno przebiega wzdłuż linii kolejowej i przechodzi nad ulicą Modrzewiową oraz Stopnicką.

Następnie droga przecina ulicę Bieszczadzką (drogę wojewódzką nr 989) oraz ulicę Południową gdzie zostały wybudowane ronda. Kolejno obwodnica przechodzi górą nad ulicą 1 Maja i linią kolejową Rzeszów – Jasło. Koniec obwodnicy znajduje się na rondzie w miejscowości Dobrzechów.

Łącznie obwodnica Strzyżowa wraz z obwodnicą Czudca i przebudowanymi odcinkami drogi wojewódzkiej nr 988 stanowi około 14,5 kilometra drogi, dzięki której użytkownicy mogą sprawnie przejechać do Rzeszowa oraz Jasła, omijając newralgiczne odcinki, jakimi są centra miast Czudca i Strzyżowa.

A88A4812

Foto: D. Kozik / UMWP

Teraz tranzyt ruchu będzie przebiegał przez nowoczesną, ale i bezpieczną obwodnicę. Dzięki niej na zewnątrz miasta zostanie wyciągnięty hałas i spaliny dużych samochodów, ale będzie miała ona też ogromne znaczenie dla wszystkich tych, co przemierzają podkarpackie drogi chociażby w kierunku Bieszczad. Gratuluję tej inwestycji – powiedział sekretarz stanu Ministerstwie Infrastruktury Rafał Weber.

Razem z obwodnicą wybudowano 6 mostów (w tym 3 mosty na rzece Wisłok największy o długości 203 m), 5 wiaduktów, 2 przejazdy gospodarcze i przejście dla pieszych pod obwodnicą. Wybudowano 3 skrzyżowania typu rondo na ulicy Bieszczadzkiej, Południowej oraz w miejscowości Dobrzechów. W rejonie ronda na ulicy Bieszczadzkiej oraz w miejscowości Dobrzechów wybudowano także ekrany akustyczne. W ramach budowy obwodnicy powstały chodniki dla pieszych, zatoka autobusowa przy szkole w miejscowości Żarnowa, a w rejonie rond wybudowano oświetlenie uliczne.

A88A4855

Foto: D. Kozik / UMWP

W celu skomunikowania terenów przyległych do obwodnicy została wbudowane drogi dojazdowe o łącznej długości około 7,4 kilometrów. Ponadto projekt obejmował również przebudowę kolizji sanitarnych, sieci energetycznych, teletechnicznych i kolejowych, budowę układu odwodnienia drogi (budowę kanalizacji deszczowej, rowów odwadniających, przebudowę rowów melioracyjnych), montaż urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego (barier energochłonnych, balustrad przy chodnikach dla pieszych), wykonanie urządzeń ochrony środowiska oraz nowego oznakowania drogi.

Wartość inwestycji wyniosła ponad 114 milionów złotych, z czego dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego wyniosło ponad 94 milionów złotych. Inwestorem w imieniu Województwa Podkarpackiego był Podkarpacki Zarząd Dróg Wojewódzkich w Rzeszowie. Wykonawcą było konsorcjum firm: Mostostal Warszawa S.A i Mostostal Kielce S.A. Inżynierem kontraktu był Promost Consulting sp. z o.o. sp. k. z siedzibą w Rzeszowie. Kontrakt realizowany był w systemie „zaprojektuj i wybuduj”.

A88A4848

Foto: D. Kozik / UMWP

Budowa obwodnicy Strzyżowa stanowi kolejny etap modernizacji i rozbudowy drogi wojewódzkiej nr 988 Babica – Warzyce. W poprzednich latach został przebudowany odcinek od Babicy do Czudca, wybudowana została obwodnica Czudca oraz przebudowano odcinek od Zaborowa do Żarnowej. Odcinek od Czudca do Zaborowa (który jest przewidziany do przebudowy) jest aktualnie w przygotowaniu – opracowywana jest dokumentacja projektowa.

Źródło: Biuro Prasowe UMWP

31-01-2020

Udostępnij ten artykuł znajomym:

Udostępnij

Napisz komentarz przez Facebook


lub zaloguj się aby dodać komentarz


Pokaż więcej komentarzy (0)