KOLEJ: Nowy komfort jazdy koleją (ZDJĘCIA)

PODKARPACIE. Wygodne fotele, gniazdka, udogodnienia dla osób niepełnosprawnych, wieszaki na rowery czy klimatyzacja – szereg komfortowych rozwiązań czeka na pasażerów pociągów PKP Intercity podróżujących do/z Rzeszowa.

Do końca roku przewoźnik będzie dysponował 218 nowoczesnymi wagonami, zmodernizowanymi w ramach największego w historii polskiej kolei programu inwestycyjnego. Dodatkowo, jeszcze w tym roku, czas podróży do Krakowa ulegnie skróceniu.

Na trasie Przemyśl – Rzeszów – Kraków – Katowice – Wrocław – Poznań – Szczecin kursuje 161 nowoczesnych wagonów PKP Intercity. Pozostałe 57 – z zamówionych 218 – wjedzie na tory wraz nowym rozkładem jazdy. Już dziś osoby podróżujące do/z Rzeszowa mogą sprawdzić nowy standard w pociągach IC Barbakan, IC Chełmoński, IC Kossak, IC Dolnoślązak i IC Lubomirski.

Program odnowy floty PKP Intercity to nie tylko zakup Pendolino. Dzięki inwestycji sięgającej niemal 600 milionów zł mieszkańcy Rzeszowa już korzystają z pociągów zestawionych z nowoczesnych wagonów. Do końca roku będzie ich jeszcze więcej – mówi Jacek Leonkiewicz, prezes PKP Intercity. Warto podkreślić, że modernizację wagonów przeprowadziły trzy polskie firmy: bydgoska Pesa, nowosądecki Newag oraz FPS Cegielski z Poznania – dodaje Jacek Leonkiewicz.

Wysoki komfort podróży
Zmodernizowane wagony to większy komfort podróży. Wygodne fotele, przy których zamontowano gniazdka elektryczne, indywidualne oświetlenie, klimatyzacja, okna z roletami dziennymi i nocnymi oraz urządzenia wzmacniające sygnał telefonii komórkowej to tylko niektóre z udogodnień. Zadbano również o komfort podróżowania osób o ograniczonej mobilności. W wagonach zamontowano specjalne platformy wjazdowe, korytarze są szersze, a toalety odpowiednio dostosowane. PKP Intercity pomyślało również o rodzinach z małymi dziećmi. W wybranych toaletach znajdują się przewijaki dla niemowląt. Aktywnym podróżnikom udostępniono miejsca do przewozu rowerów lub nart. Pasażerowie będą mogli także skorzystać z odnowionej części gastronomicznej i sypialnej.

Koszt projektu, obejmującego modernizację 218 wagonów dla trasy Przemyśl – Szczecin, wyniósł 593,8 mln zł. Projekt jest w 70% finansowany z funduszy unijnych.

Nowoczesne lokomotywy
Oprócz zmodernizowanych wagonów, na trasach do/z Rzeszowa, jeszcze w tym roku, kursować będą nowoczesne lokomotywy spalinowe Gama. Pojadą one na niezelektryfikowanych odcinkach linii kolejowych: Rzeszów – Stalowa Wola – Zamość oraz Rzeszów – Jasło – Zagórz. Nowe pojazdy osiągną prędkość maksymalną 140 km/h. PKP Intercity zakupiło 10 lokomotyw Gama od bydgoskiej Pesy. Wartość inwestycji to 131,2 mln zł, z czego 67,2 mln zł stanowi wsparcie unijne.

Podróż w dobrej cenie
Pasażerowie z Rzeszowa udający się do Krakowa, Lublina czy Przemyśla mogą nabyć Bilet Taniomiastowy, dzięki któremu za podróż zapłacą mniej niż dotychczas, odpowiednio 30, 29.90 i 22 zł. Rodziny z dzieckiem do 16. roku życia mogą skorzystać z 30 proc. zniżki w ramach Biletu Rodzinnego. Pasażerowie posiadający Kartę Dużej Rodziny również otrzymają 30 proc. rabatu na zakup biletu. Taką samą ulgę w ramach Biletu Seniora otrzymają osoby, które skończyły 60 lat. Z kolei miłośnicy weekendowych wypadów, kupując Bilet Podróżnika lub Bilet Weekendowy, mogą podróżować od godz. 19:00 w piątek do 6:00 rano w poniedziałek bez ograniczeń. Ceny biletów w pierwszej klasie wynoszą kolejno: 104 i 247 zł, zaś w drugiej 74 i 154 zł.

Skrócenie czasu podróży
PKP Polskie Linie Kolejowe prowadzą modernizację tras Kraków – Rzeszów oraz Rzeszów – Przemyśl – Medyka. Po ich zakończeniu pociągi między Przemyślem i Rzeszowem będą mogły kursować z prędkością 120 km/h, a między Rzeszowem i Krakowem 160 km/h. Dzięki temu, w nowym rozkładzie jazdy 2015/16, czas przejazdu z Rzeszowa do Krakowa skróci się do 2 godzin 10 minut, natomiast z Przemyśla do Krakowa pasażerowie dojadą poniżej 4. Godzin. Całkowita wartość projektu modernizacji trasy Rzeszów – Kraków wyniesie 3,4 mld zł, z czego 2,3 mld zostanie pozyskane z funduszy unijnych. Natomiast rewitalizacja trasy Rzeszów – Przemyśl – Medyka kosztować będzie ok. 442 mln zł. Prace modernizacyjne, na obu trasach, mają zakończyć się w 2016 r.

materiały nadesłany

Jeśli chcesz aby twój komentarz pojawił się natychmiast, skorzystaj z formularza Facebooka.

Napisz komentarz: