Dobre wiadomości z Brukseli. Chodzi o Via Carpathię, strategię karpacką i linię kolejową LHS

– To pierwszy w historii Parlamentu Europejskiego oficjalny dokument, który mówi o konieczności budowy szlaku Via Carpathia i o potrzebie utworzenia strategii karpackiej – cieszy się z przyjętej w ubiegłym tygodniu opinii Komisji Rozwoju Regionalnego PE Tomasz Poręba. To nie jedyna dobra dla naszego regionu wiadomość z Brukseli…

Opinia w sprawie usprawnienia połączeń i poprawy dostępności infrastruktury transportowej w Europie Środkowo-Wschodniej mówi m.in. o „potrzebie wzmocnienia rozwoju korytarzy transportowych na osi Północ-Południe, jak droga Via Carpathia”, a także o wadze utworzenia strategii makroregionalnej dla Karpat, która „powinna jeszcze bardziej wzmocnić i wesprzeć rozwój i modernizację infrastruktury transportowej”.

Via Carpathia

Zapisy dotyczące zarówno Via Carpathi, jak i strategii karpackiej, zostały wprowadzone do opinii PE z inicjatywy europosła Tomasza Poręby – wiceprzewodniczącego komisji transportu PE i członka komisji rozwoju regionalnego PE.

– Kolejnym krokiem będzie raport PE na temat rozwoju sieci transportowych w Europie Środkowo-Wschodniej w kolejnych latach – mówi europoseł PiS. To właśnie Poręba ma go przygotować.

– Ta opinia, która została przegłosowana w zeszłym tygodniu na komisji rozwoju regionalnego, będzie mi bardzo pomocna podczas przygotowania tego raportu. Będę chciał te zapisy nie tylko powtórzyć, ale też jeszcze bardziej je wzmocnić – przekonuje polityk.

Tomasz Poręba

Fakt, iż to właśnie europoseł z Podkarpacia przygotuje ten raport jest tu bardzo istotny, bo to właśnie na podstawie informacji dostarczonych przez posła-sprawozdawcę, czyli autora raportu, członkowie komisji PE podejmują zwykle decyzje.

Na konferencji prasowej w Rzeszowie Tomasz Poręba poinformował również o zakończonych w Brukseli negocjacjach na temat tzw. IV Pakietu Kolejowego, czyli przyszłości kolei w Unii Europejskiej.

– Udało nam się odnieść spory sukces, ponieważ z tego pakietu, który został przegłosowany przez komisję PE w tamtym tygodniu, udało się wyłączyć z prywatyzacji strategiczną 400-kilometrową linię szerokiego toru LHS. Zostanie ona w polskich rękach i będzie zarządzana przez państwo polskie, a konkretnie przez spółkę LHS – mówi europoseł PiS.

Linia LHS

Linia Hutniczo – Szerokotorowa (LHS) przebiega przez południowy-wschód i południe Polski. Liczy dokładnie 394 km. Jest najdłuższą linią szerokotorową w Polsce i najdalej wysuniętą na zachód linią szerokotorową (o prześwicie 1520 mm) w Europie.

ar        

Jeśli chcesz aby twój komentarz pojawił się natychmiast, skorzystaj z formularza Facebooka.

Napisz komentarz: